ELOISE'S LOVER
Bespreking door: Werner - Geplaatst op: 2010-09-05
FILM
De hele film wordt gepresenteerd als één grote flashback. De architectuurstudente Asia (Diana Gómez ) ligt in coma, omringd door haar dominante moeder (Laura Conejero) en haar (ex-)vriendje Nathaniel (Bernat Saumell). Asia's nieuwe lesbische vriendin Eloïse (Ariadna Cabrol) wordt door de moeder nogal expliciet uit de kliniek geweerd, waarbij het lijkt alsof Eloïse iets met Asia's toestand te maken heeft. Terwijl ze zweeft tussen leven en dood keren Asia's gedachten terug naar de periode waarin ze Eloïse leerde kennen aan de kunstacademie. Eloïse maakt van haar lesbische geaardheid niet het minstepunt en als ze Asia vraagt om te posere,n begint er bij haar ook wel een belletje te rinkelen in verband met de principes van Sapphodie ze misschien geacht wordt te volgen. De verrukking is groot wanneer Asia laten we zeggen een kant van zichzelf begint te exploreren die ze niet helemaal had verwacht, maar of conservatief mamaatje en haar vriendje daar zo blij mee zijn, is een andere vraag.
Het is even wennen. De niet-lineaire structuur van de film, waarbij onder meer ook het overlijden van Asia's vader en haar eerste kennismaking met Nathaniel in de vergelijking worden gegooid, maken het er voor de kijker zeker niet gemakkelijker op. Toch is Eloïse's Lover - dat de titel op initiatief van Homescreen zonder aanwijsbare reden veranderd werd in Eloïse is eens te meer een mysterie - een delicaat drama met eerder onderkoelde dan flamboyante vertolkingen, waarin de fijnste karaktertrekken van de personages met eenvoud en stijl naar voren worden gebracht. Het is een ontroerende film met een redelijk somber einde, dat in de eerste plaats moet doen nadenken tot welke vooroordelen tegenover homoseksuele medemensen kunnen leiden, in het bijzonder degenen die de moedige stap zetten om uit de kast te komen en daar al hun vriendschappen en relaties mee op het spel zetten, alhoewel de afloop in deze film natuurlijk een worstcasescenario is. De boodschap van tolerantie en de manier waarop vooroordelen hun eigen leven gaan leiden is iets waar ook de heterokijker een boodschap aan zal hebben.
BEELD EN GELUID
Het is altijd een beetje jammer dat Homescreen best wel interessante titels in z'n catalogus heeft zitten, maar naast naamonbekendheid verliezen de films een pak kopers door de slordige technische afwerking. Het beeld heeft wel het juiste beeldformaat (1.85:1 anamorfisch), maar ziet er onscherp uit, met softe kleuren en een raar contrast waarbij het zwart eerder donkergrijs lijkt. Men doet een poging om kleurfilters te gebruiken om de flashbacks van de hoofdtijdlijn te onderscheiden, maar geen van de gebruikte paletten is echt mooi. Er straalt geen dynamiek van af. De beeldband bevat nogal wat ruis en ook edge enhancement is van tijd tot tijd een probleem. Films die zowel met een Dolby Digital 5.1-track als met een Dolby Surround 2.0-track worden afgeleverd doen bij mij altijd een alarmbelletje rinkelen, want meestal is de eerste track dan kunstmatig van aard, waarbij er geen aandacht is geschonken aan ruimtelijke effecten of volumetempering. Bij deze disk valt het gelukkig nogal mee: in de 5.1-variant is het vooral de muziek die een beetje meer tot haar recht komt. Aangezien de film nogal dialooggestuurd is, zijn de tracks op dat vlak elkaar waard.
EXTRA'S
Alweer is de enige toevoeging een collectie cross-promotionele trailers, dus niets wat met de film zelf te maken heeft.
CONCLUSIE
Voor Eloïse's Lover is er allicht een breder publiek te vinden dan alleen de enkelingen die het wagen om in de videotheek de gay- and lesbianrekken te betreden, maar de dvd zelf slaat op het vlak van beeld erg teleur.
Studio:
Homescreen
Regie:
Jesus Garay
Met:
Diana Goméz, Ariadna Cabrol, Laura Conjero
Beeldformaat:
1.85:1 anamorfisch PAL
Geluid:
Spaans Dolby Digital 5.1
Spaans Dolby Surround 2.0
Ondertitels:
Nederlands
Extra's:
• Cross-promotionele trailers