:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> PERSVOORSTELLING KING ARTHUR DIRECTOR'S CUT
PERSVOORSTELLING KING ARTHUR DIRECTOR'S CUT
Type: Achtergrond - Datum: 2004-11-07 - Geplaatst door: Werner
Zondagmorgen, 7 november. De gemiddelde dvd-liefhebber ligt nog in zijn bed wanneer wij reeds 's morgens vroeg op post zijn in Kinepolis Brussel. De reden: Buena Vista organiseerde een exclusieve pers-screening van King Arthur van Antoine Fuqua (Training Day). Dit spektakel met Clive Owen en Keira Knightley als legendarische Arthur en Guinevere was reeds maanden geleden in de bioscoop te zien, maar voor het eerst wordt de zogenaamde "director's cut" vertoond. DVD Info was erbij.

Natuurlijk is één en ander een verkoopsargument; voor een film met de visie van de regisseur, zeker als die visie wat langer blijkt te zijn, willen de consumenten méér geld neertellen, net zoals het geval is met een extra schijfje met bonusmateriaal. Zeggen dat Peter Jackson de uitvinder van het concept is, is schromelijk overdreven, maar hij is wel de eerste die zijn distributiemaatschappij een manier aan de hand heeft gedaan om voor een zelfde film tweemaal flink de kassa te laten rinkelen. Niet alle regisseurs zijn even opgezet met deze aanpak, zo heeft Sam Raimi laatst nog publiekelijk zijn ongenoegen geuit over het feit dat Columbia per sé een versie Spider-Man 2.5 wil realiseren. Ook van films als Hellboy, Taking Lives en Pearl Harbor bestaat er een langere cut, en vooral voor deze laatste was het de bedoeling om een iets minder "familievriendelijke" versie aan het publiek te tonen, naast de voor een groter (lees: jonger) publiek bedoelde bioscoopversie. Dit is ook wat er met deze King Arthur is gebeurd; in het Verenigd Koninkrijk was er zelfs eerst sprake dat naast de versie vanaf 12 jaar de director's cut het 18-label zou opgekleefd krijgen. Nu moet je in de UK niet al te veel uitspoken om een 18-rating te krijgen - een blote borst is doorgaans genoeg - en toen we deze week het bericht lazen dat de director's cut-versie "slechts" een 15-kwotering kreeg, dachten we dat het op een storm in een glas water zou uitdraaien.

Een dergelijk oordeel kan je pas vellen nadat je de film hebt gezien, en na 135 minuten, zijnde 14 minuten langer dan de bioscoopversie, waren we toch behoorlijk onder de indruk. We hadden na het voor de tweede maal bekijken van de film een meer voldaan gevoel, en de indruk dat er toch de moeite werd gedaan om deze director's cut minder steriel en iets rauwer, maar tevens realistischer, te maken. Dat het in dit geval een echte en oprechte poging mag blijken om de twee visies van de film naast elkaar te laten bestaan, mag blijken uit het feit dat ze tegelijkertijd worden uitgebracht. Dus U moet nu de korte versie niet kopen om vervolgens binnen drie maanden uzelf voor het hoofd te slaan omdat U niet de beste versie in handen heeft. En deze versie is naar onze bescheiden mening inderdaad de beste. Anders dan de andere Arthur-films heeft Antoine Fuqua een "historisch verantwoorde" versie proberen te maken van de Arthur-overlevering. Géén driehoeksverhouding tussen Arthur, Lancelot en Guinevere dus, Merlijn is hier een Pictische warlord en geen verwarde tovenaar, en het geheel werd in een juister historisch kader geplaatst; niet de vroege Middeleeuwen dus, maar gesitueerd tijdens de laatste dagen van het Imperium Romanum. Voor de inhoud van de film verwijzen we natuurlijk naar de eerlang te verschijnen bespreking op onze pagina's.

Het langer maken van de film kan substantieel veel aan het verhaal toevoegen, kijk bijvoorbeeld maar naar de 3 director's cuts van de Lord Of The Rings-films, of als het een beetje verkeerd uitvalt, ook de hele film verknoeien. Echte ingrepen in het verhaal zijn voor deze versie uitgebleven, afgezien een flash-backscène uit Arthurs jeugd in het begin van de film. Het verschil wordt voornamelijk gemaakt in de vele, overigens goed gechoreografeerde, vechtscènes, waarin, in deze versie toch, als eens een afgehakt hoofdje méér rondvliegt, of de Saksische krijgers wat langer op hun slachtoffer blijven inhakken, met als gevolg meer rode vlekjes op de lens. Waar de oorspronkelijke versie nogal redelijk mat en braaf was op dat gebied, zijn de veldslagen in deze film qua actiespektakel-waarde meer te vergelijken met een film als Gladiator.

Over de specificaties van de theatrical cut kunnen we U voorlopig niets melden, maar deze director's cut beschikt over genoeg troeven om op dvd een dikke hit te worden. Naast een Dolby Digital 5.1-track is er voorwaar een Engelse (!) DTS-track aanwezig; we hebben deze wegens het nog niet beschikbaar zijn van testexemplaren niet aan het grondige onderzoek en een vergelijking kunnen onderwerpen, maar onze indrukken na de eerste luisterbeurt zijn overwegend positief. Krachtige dynamiek, zeer goed gevoel voor spreiding en een strakke subwoofer blijken de sleutelwoorden. Dat belooft!