:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Interview >> INTERVIEW JAN VERHEYEN EN JAN DOENSE (NACHT VAN DE WANSMAAK)
INTERVIEW JAN VERHEYEN EN JAN DOENSE (NACHT VAN DE WANSMAAK)
Type: Interview - Datum: 2003-03-11 - Geplaatst door: Steve
Vele jaren geleden zogen de populaire Belgische regisseur Jan Verheyen (Boys, Alias) en diens Nederlandse ‘partner in crime’ Jan Doense (R.I.P., State Of Mind) een gedurfd concept uit hun dikke teen. Hun idee werd Nacht Van De Wansmaak gedoopt. Het evenement kende over de jaren heen onnoemelijk véél succes en de naam ‘Nacht Van De Wansmaak’ is ondertussen een begrip geworden bij liefhebbers van horror en cult. Ondertussen maken de heren voor de vierde keer de Nederlandstalige bioscopen onveilig met “Nacht Van De Wansmaak: Reloaded”. En met megaoverweldigend succes overigens, want de vraag is zo groot dat er op 15 maart ’03 in Metropolis Antwerpen een extra voorstelling is georganiseerd om aan de vraag te voldoen! Wij hadden een tijdje terug een exclusief gesprek met de breinen achter het hele evenement; Max Rockatansky (Jan Verheyen) en Mr. Horror (Jan Doense).


Voor de ‘wansmaak’ op onze netvliezen werd losgelaten, voelden we Jan Verheyen aan de tand...

DVD Info: Hoe zijn jullie juist op het idee van Nacht Van De Wansmaak gekomen?

Verheyen: Jan Doense en ik zijn beide horrorliefhebbers en we ontdekten dat we dezelfde slechte films leuk vonden. Als een soort aftakking van het festival van de fantastische film, wat Jan Doense al 19 jaar organiseert in Amsterdam, besloten we een soort Nacht Van De Wansmaak te doen met alleen maar slechte films. Dat bleek een véél groter succes te zijn dan we hadden durven dromen. Toen bestond het programma wel uit drie langspeelfilms, met tussendoor live-acts… heel erge live-acts zelfs (lacht) en een ontbijt aan het einde van de nacht. Daarna zijn we stilaan die formule beginnen te kneden met als resultaat wat nu aan het touren is en op de DVD te vinden is. Dus fragmenten en trailers van films, niet alleen van horror maar ook verdwenen genres en zo. Eigenlijk zijn wij het rondreizende rariteitenkabinet van de cinema.

DVD Info: Vanwaar en waarom je alter-ego Max Rockatansky? Zo een grote fan van Mad Max?

Verheyen: Het is niet moeilijker dan dat! Op een bepaald moment toen ik eigenlijk al een beetje bezig was met distributie, schreef ik ook nog vrij veel over film. Ik heb dat niet lang gedaan hoor, want je bent toch maar de roepende in de woestijn. En ik wou toen, kwestie van het toch een beetje uit elkaar te houden, een pseudoniem. Ik heb als vijftien jarige Mad Max gezien en ik was daar toen compleet ondersteboven van. Nu nog trouwens! Ik blijf dat een ongelofelijke film vinden, van een rauwe energie die zelden is geëvenaard. Ik heb toen als pseudoniem Max Rockatansky gekozen. Mijn bedrijf heet ook zo zelfs: “Max Rockatansky N.V.” (lacht), als hommage aan Mad Max.

DVD Info: Je bent nu bezig aan de vierde editie. Had je in begin verwacht dat het gegeven zo een succes zou worden en hoe zou je het succes verklaren?

Verheyen: Ik ben op zich natuurlijk wel blij en ik heb er ook een aantal verklaringen voor. Ik denk dat het te maken heeft een beetje met de verpakking, het is een soort evenement en dat is altijd leuk. Maar het heeft vooral te maken met het feit, dat is een theorie die ik heb, als je nu naar de film gaat of je kijkt televisie alles is zo voorspelbaar. Alles is zo glad en mainstream geworden. Zelfs horror is mainstream geworden! En deze films, die fragmenten en trailers die we laten zien zijn zo weird en wijken zo af van de norm die we nu hebben. Ook het verstikkende deken van de ‘political correctness’ dat over alles ligt, dat maakt dat mensen gewoon instinctief voelen van: “We gaan hier iets te zien krijgen dat we nog nooit eerder gezien hebben en dat we ook nooit nog te zien zullen krijgen.” En wie kan dat nog aanbieden! Naar wat kun je nu nog gaan kijken waar je buiten en komt en echt zegt: “Awel, nu ben ik nog eens verrast geweest.” Ik denk dat dat toch wel één van de redenen van het succes is van de ‘Nacht’.

DVD Info: Waar presenteer je het liefste, in Nederland of in België? Is er veel verschil in sfeer en interactie met het publiek?

Verheyen: Ik doe het eigenlijk alle twee graag. Nederland is kicken, omdat het dus echt een evenement is. Mensen joelen, leven mee en je hebt dus veel interactie met de zaal. België is dan iets introverter misschien, maar de mensen zijn wel aandachtig. Dus ik vind het alle twee plezant. Ik ga ervan uit dat de gemiddelde Belgische bezoeker op het einde van de nacht meer gezien heeft dan de gemiddelde Nederlander. Maar het is alle twee fantastisch!

DVD Info: Bent uzelf een liefhebber van wat er allemaal vertoond word op een Nacht Van De Wansmaak?

Verheyen: Absoluut! Ik heb een zéér groot mededogen ook voor de mensen die vaak in zeer moeilijke omstandigheden die dingen gemaakt hebben.

DVD Info: Laten we daar even op inpikken. We hadden een tijdje geleden een gesprek met regisseur/componist Mark Ickx (Engine Trouble). En deze vertelde over een kortfilm die hij samen met u maakte. Was deze kortfilm zo schokkend of vernieuwend? Want het gevolg was dat jullie zijn buiten gevlogen op jullie school.

Verheyen: Mark en ik zijn even oud en hebben op dezelfde school gezeten. Het Sint-Jozef - Klein Seminarie in St. Niklaas ofte ‘het college’. We hebben daar inderdaad in ons laatste jaar humaniora een kortfilm gedraaid… was zelfs geen kortfilm, want dat duurde 85 minuten en dat was getiteld “De terugkeer van de Sjeik”. Dat was zéér beïnvloed door Monty Python. Dat waren eigenlijk absurde sketches en parodieën op filmgenres met dus leerlingen en leraren in de hoofdrollen. En wij hebben dus een aantal van die leraars echt héél ver gekregen. Ik herinner het mij nog levendig dat wij een leraar Frans in een duikerspak hadden gestoken, die vervolgens in een vuilniscontainer hadden laten klimmen en die dan op ons teken uit de container laten kruipen om dan, met een emmer in zijn hand, één van de drukste shoppingstraten in St. Niklaas in gaan al roepende (op zijn Hollands) “ik ga effe shoppeuh!” terwijl daar een jolig muziekje onder stond (Jan begint tot ons groot jolijt het bewuste deuntje vrolijk voor te zingen). Dat was eigenlijk wel absurde humor en laat ons zeggen dat dit niet door iedereen even goed is onthaald. (lacht) Maar inderdaad Mark en ik we go back a long time.

DVD Info: Volgens de laatste geruchten is de DVD van Nacht Van De Wansmaak nu al succes...

Verheyen: Ja, het is heel vreemd. Ik had echt geen idee. Ik wou absoluut die DVD hebben omdat ik het belangrijk vind dat het materiaal ook te zien is naast de Nacht Van De Wansmaak. Want niet iedereen gaat naar Nacht Van De Wansmaak en ik vind het belangrijk dat het beeldmateriaal ook beschikbaar is voor mensen die dat eens gewoon willen zien. En het feit dat de DVD nu zéér goed verkoopt… (we worden even onderbroken door een overijverige bioscooptechnicus) …dus ik vind dat echt wel belangrijk. Want geen enkel filmmuseum houdt zich daar echt mee bezig, die stockeren het wel maar die doen er niks mee. Dit is eigenlijk de enige manier om toch een aantal voetnoten uit de filmgeschiedenis te bewaren en het feit dat dit nu effectief oplages haalt, waar zelfs de gemiddelde langspeelfilm die je op DVD uitbrengt niet aan kan tippen, dat vind ik… allez… wel tof! (lacht) Ik vind dat raar, maar ik vind dat wel tof natuurlijk! Ik denk ook dat het zoiets is van mensen die zo een Nacht Van De Wansmaak gezien hebben... je krijgt dat dus niet uitgelegd hé aan je vrienden! En nu kan je het dus laten zien. Ik denk ook dat die veel gaat gedraaid worden op feestjes, kwestie van de mensen in de juiste sfeer te brengen, want er zitten zo’n waanzinnige dingen bij.

DVD Info: Als de DVD nog verder uitgroeit tot een succes, zou er een dan een tweede editie komen? Want wij, liefhebbers van exploitation als we zijn, miste de trailer van Ilsa: The Tigress Of Siberia.

Verheyen: Maar dat heeft dus vaak te maken met rechten, je kan niet alles zomaar op die DVD flikkeren. Maar de bedoeling is wel... ik zou heel graag hebben dat effectief ook het materiaal van deze tournee plus een aantal dingen van de vorige edities, die er nog niet opstaan omwille van allerlei redenen, uitgebracht worden. Dus ik denk absoluut dat er een “Very Best Of Nacht Van De Wansmaak: Volume Two” kan komen. Ik hoop dat ook oprecht.

DVD Info: Een tijdje geleden werd The Ebola Syndrome op Filmnight Special getoond en tijdens het kijken van de DVD viel mijn mond open bij de pornoparodie Angel Above, The Devil Below. Ben je nooit bang dat je té ver gaat gaan? Waar ligt de grens?

Verheyen: (diepe zucht) Ik denk dat Jan Doense en ik alle twee wel aanvoelen... allez ik vind ook dat er een aantal dingen bij moeten zitten waar mensen echt van walgen. Dat je echt ook de walgreactie krijgt. Vorige Nacht was dat dan die “Shocking Africa” waar mensen danig van schrokken, dit jaar zijn dat die concentratiekampdingen (dingen zoals de beruchte Ilsa-films en Love Camp No. 7). Maar ik denk dat als je dat op de juiste manier inleid en de context schetst dat dit materiaal zijn plaats heeft. The Ebola Syndrome op televisie, moet ik eerlijk toegeven, was voor mij ook een test hoever ik kon gaan. (luidkeelse lach) Maar dat was om één uur nachts dus...

DVD Info: Zou je nog verder gaan dan dit, want er zijn dingen die nog véél verder gaan dan The Ebola Syndrome? (we halen als voorbeeld de beruchte Japanse Guinea Pig-serie aan)

Verheyen: Neen. Ik kan niet verder gaan dan... Je kunt niet controleren wie er kijkt en ik vind Ebola Syndrome eigenlijk al een beetje over het randje strikt genomen.

DVD Info: Wat gaat de toekomst brengen voor Jan Verheyen? Heb je nog grootse plannen of projecten op stapel staan?

Verheyen: Ik ben met een aantal dingen bezig. Het project dat u het meeste zal interesseren, maar waarvan ik absoluut niet met zekerheid kan zeggen dat het ooit zal gebeuren is het volgende. Ik zou namelijk heel graag een horrorfilm draaien in het Engels. Want ik heb met Alias ondervonden dat de Nederlandse taal een boel beperkingen heeft. Als Alias een Amerikaanse film was geweest dan had deze a) beter gelopen en b) dan was daar ook veel minder over gezeken, over die switch van thriller naar horror en de aanwezigheid van zwarte humor. Dus de horrorfilm die ik wil draaien wil ik in het Engels draaien, dat betekend uiteraard dat het duurder zal zijn en dat er internationaal financiering moet gezocht worden. En dat gaat wel ietsje trager. Verder komt er een nieuw seizoen Filmnight Special eind dit jaar dan, nu lopen we nog door tot eind maart en dan beginnen we terug in oktober. Plannen genoeg maak u geen zorgen. En misschien… wie weet... maar dat zal ook voor binnen een paar jaar zijn omdat het zéér moeilijk wordt voor materiaal te vinden; een vijfde Nacht Van De Wansmaak als afsluiter.

DVD Info: En dat wordt het onherroepelijke einde dan?

Verheyen: Ja, ik denk echt dat het dan op is. Er zijn nu een aantal dingen waarvan ik weet dat ik die nog wil vertonen, maar nu is het een kwestie van het 35 mm materiaal te vinden.

DVD Info: Wat ga je doen als Nacht Van De Wansmaak volledig gedaan is? Komt er dan een nieuw en totaal ander event?

Verheyen: De Nacht van de Wansmaak is zo'n uniek concept dat ik niet zo direct een alternatief zie; een Nacht met fragmenten uit goede films bijvoorbeeld, is vrij zinloos al was het maar omdat de meeste van die films wél redelijk courant verkrijgbaar zijn en regelmatig op tv vertoond worden. Maar wie weet krijgen Jan Doense en ik ooit nog wel eens een ander ziek idee dat binnen deze formule werkt...

DVD Info: We kijken er al naar uit! Hartelijk bedankt voor dit gesprek.

Verheyen: Jullie zijn bedankt!


Na afloop van een geslaagde vertoning kregen we de kans om een exclusief gesprek met duivel doet al en Nacht Van De Wansmaak-medeorganisator Jan Doense (R.I.P., State Of Mind) te plegen. Nog niet helemaal bekomen van het aanschouwen van letterlijk dodelijke borsten, Emanuelle liefkozend tussen de kannibalen, gorilla’s op sportsloefkes en ander... euh... fraais gingen we van start...

DVD Info: Hoe zijn jullie juist op het idee van Nacht Van De Wansmaak gekomen?

Doense: Ik moet eerlijk zeggen dat het begonnen is bij Jan Verheyen die in 1990 of daaromtrent in Gent de Nacht Van De Rariteiten organiseerde. Dat moest oorspronkelijk de Nacht Van De Wansmaak heten en ik herinner me dat het in Decascoop zou plaatsvinden, maar de familie Bert die had niet zoveel met die naam Nacht Van De Wansmaak. Die wilde eigenlijk het hele evenement niet onderdak hebben, toen is het naar Zaal Vooruit gegaan en omgedoopt naar Nacht Van De Rariteiten. Dat was niet zo een succes. Dat waren alleen maar lange films en er zat ongeveer tien man in de zaal, maar het was absoluut hilarisch! Toen hebben we daar is over gepraat en bedacht dat we een ander concept gingen proberen met alleen maar trailers en dan wel één of twee hoofdfilms. Dat hebben we in 1991 voor het eerst gedaan in Amsterdam alleen en dat was al een redelijk succes. En toen zijn we pas in 1997 weer begonnen met Nacht Van De Wansmaak, maar dan echt op tournee. In België was het toen meteen vrij succesvol, maar in Nederland nog niet. In 2001 was het dan ook… zeg maar de grote doorbraak voor Nederland, een echte megahit! Zo is het dus allemaal gekomen en nu zijn we bezig aan de vierde keer.

DVD Info: Vanwaar en waarom je alter-ego Mr. Horror?

Doense: In Nederland ben ik de organisator van het Festival Van De Fantastische Film en dat is ooit begonnen als Weekend Of Terror, wat nogal een soort cult-reputatie heeft gekregen omdat er een wel héél erg enthousiast op af kwam. Waar het bij iedere vrouw die in beeld verscheen luidkeels ‘hoer’ werd geroepen (neemt de proef op de som en begint enthousiast het bewuste woord luidkeels te scanderen). Maar in die Weekend Of Terror-tijd werd ik plotseling Mr. Horror en ik beschouwde dat wel als een compliment en heb dat dan maar gecultiveerd. Ik vind het beter dan zoals die Freddy B. van het Festival Van Brussel die Jézu word genoemd, dan toch liever Mr. Horror. (lacht)

DVD Info: Hoe verklaar je het succes van Nacht Van De Wansmaak?

Doense: Ik denk dat het op dit moment wel een beetje een soort tijdsding is of zo. De jaren ’70 zijn terug vrij in en het is ook zo dat hetgeen wij vertonen voor het jonge publiek van nu onbekend is. Toen we ermee begonnen in ’91 was het nog niet zo lang geleden dat die films echt in de bioscoop te zien waren geweest, dus de meeste mensen kenden dat wel. En voor Jan Verheyen en mij is die hele Nacht Van De Wansmaak ook een soort nostalgische trip, want wij hebben al die films gewoon gezien in de bioscoop destijds en bewaren daar wel leuke herinneringen aan. Maar ik denk dat het publiek van nu niet eens weet dat dit soort films gemaakt zijn, want in de videotheken kan je ze al helemaal niet meer vinden en de buurtbioscoop is verdwenen. Dus ja... waar vind je dit?

DVD Info: Hoe lang denk je nog met Nacht Van De Wansmaak door te gaan?

Doense: Tja, zo een beetje tot de bronnen opgedroogd zijn denk ik. En het is wel moeilijk hoor, want we zijn nu al… zeg maar de laatste editie was twee jaar geleden, daarvoor zat er toch al een pauze van drie jaar en daarna zes jaar. Dus we zijn wel steeds sneller en we vinden ook steeds nieuwe partijen, maar je merkt dat de thema’s zich toch beginnen te herhalen: kungfu, een beetje horror en wat sciencefiction. Dus ik vraag me inderdaad af van hoe lang dit nog leuk kan zijn. Maar ik denk van zolang we rare dingen vinden, die volkomen ongelofelijk zijn, kunnen we een goede Nacht Van De Wansmaak samenstellen.

DVD Info: Maar kan je niet een beetje spreken van een heropleving van de cultfilm, mede door het medium DVD? Want dingen zoals Flesh Gordon, de Ilsa-films en konsoorten worden mooi opgepoetst terug uitgebracht op DVD.

Doense: Inderdaad! DVD is net zoals toen de video-opmars begon. Toen waren er ook een boel vreemde films te vinden. Ik denk dat het met DVD een klein beetje hetzelfde is, want majors zijn héél langzaam met het op DVD uitbrengen van hun catalogus. Dat doen ze echt mondjesmaat. Oké er is wel veel, maar er is nu gewoon héél veel geld mee te verdienen en de independents die kopen zich helemaal suf op de filmmarkten. Die brengen dan ook alles uit wat ze kunnen krijgen, maar ik denk dat dat op een gegeven moment ook wel zal minderen.

DVD Info: Bij wie is het idee om Nacht Van De Wansmaak ook een kans op DVD te geven eigenlijk ontstaan?

Doense: Dat is eigenlijk een idee van Willem Pruisers, de baas van Dutch FilmWorks, die was in 2001 bij de première van Nacht Van De Wansmaak in Rotterdam. Die wist dus niet wat hij meemaakte! Hij kwam tijdens de pauze naar ons toe en zei letterlijk: “Dit is ongelofelijk en dit gaan we op DVD uitbrengen!”. Ik zei dat we er nog wel eens zouden over praten, maar toen hebben we al tijdens die tournee van 2001 opnamen gemaakt. Want het was de bedoeling dat we die hele ‘Nacht’ zouden reconstrueren op DVD. In Amsterdam hebben we toen de introducties van Jan Verheyen vastgelegd, maar technisch bleek dat materiaal uiteindelijk nogal van een slechte kwaliteit te zijn, dus toen hebben we besloten om die intro’s overnieuw te laten doen en er meer een soort ‘Best of’ van te maken. We zaten nu ook niet vast aan de noodzaak om echt de hele Nacht Van De Wansmaak 2001 te reconstrueren. We konden gewoon links en rechts dingen bij elkaar trekken van eerdere edities en dingen weglaten waarvan de rechten wat moeilijker lagen. Maar je vraag is eigenlijk heel simpel beantwoord met de baas van Dutch FilmWorks.

DVD Info: Als Nacht Van De Wansmaak stopt met rondtrekken langs de bioscopen zijn jullie dan van plan om met het concept door te gaan op DVD? Want de DVD blijkt een succes te zijn.

Doense: Inderdaad, de DVD is een onwaarschijnlijk succes! In Nederland zijn er al 9000 verkocht alleen bij Free Record Shop, dus dat is onwaarschijnlijk. Dus ik weet zeker dat er ooit nog eens een Nacht Van De Wansmaak deel 2 uitkomt, maar waar we al een tijdje mee bezig zijn is om bij DFW eigenlijk een soort Wansmaak-label te lanceren. Ze hebben het Extreme-label en wat wij eigenlijk hebben besproken is dat er misschien een aantal films zouden verschijnen bij Extreme die dan een soort stempel hebben… zeg maar het kwaliteit keurmerk van Nacht Van De Wansmaak. Intensive Care zal binnenkort uitkomen met een commentaartrack, een making of en nog allerlei extraatjes. Met Mighty Peking Man zijn we al een tijdje bezig. Die Deadly Weapons daar word werk van gemaakt en The Crippled Masters hebben ze ook aangekocht bij DFW. Dus ze zijn flink wat klassiekers uit Nacht Van De Wansmaak aan het aankopen die dus op korte termijn op DVD kunnen verschijnen, waar dan zeker een kwaliteitsstempel op komt. Ik denk ook dat we wel iets zullen regelen dat Jan Verheyen een introductie zal doen ‘on camera’. Dat hebben we ook al besproken.

DVD Info: U blijkt een beetje een duizendpoot te zijn, want u hebt al geregisseerd, geproduceerd, u organiseert evenementen zoals Nacht Van De Wansmaak en het Festival Van De Fantastische Film. En daarbovenop bent u de voorzitter van het Nederlandse horrormagazine Schokkend Nieuws. Maar waar ligt uw hart? Wat doet u echt het liefste?

Doense: Ik vind het hele filmbedrijf ontzettend leuk, vooral het feit dat ik alle aspecten ervan wat ken uit eigen ervaring. Ik ben journalist geweest, zo ben ik eigenlijk begonnen. Ik heb festivals georganiseerd, distributie gedaan, geproduceerd, geregisseerd, video’s gedistribueerd en nu werk ik als consultant bij DFW. Dus ik zit nu ook een beetje in de DVD-business, het scouten en bekomen van filmrechten en zo. Dus ik vind het allemaal hartstikke leuk! Ik vind het ook altijd leuk om in de bioscopen achter de schermen rond te lopen. Oh ja, ben ook nog filmprogrammeur bij het filmmuseum geweest, dus ik vind alles wat met film te maken heeft leuk. Maar ik moet wel zeggen dat ik nu probeer te focussen op het zelf maken van films. Eigenlijk met name op regie. Maar ik denk niet, ook wat vanwege mijn achtergrond, dat ik iets zou regisseren zonder dat ik er ook productioneel bij betrokken zou zijn.

DVD Info: Hoe is het gesteld met Exhibition, jouw groots opgezet horrorproject dat al een tijdje in development Hell zit?

Doense: Dat is inderdaad een meer jarig project gebleken. Daar is... (diepe zucht) ...in ’94 voor het eerst over gepraat. In ’96 is er voor het eerst serieus over gepraat en in ’98 was er voor het eerst een script. Maar het is een project dat ooit geïnitieerd is door Brian Yuzna (Beyond Re-Animator, Return Of The Living Dead 3). Die was op mijn festival te gast. Wij waren zo een beetje aan het wandelen door Amsterdam en toen wilde hij een spookverhaal maken in Amsterdam. En zo is het begonnen. Ik zal je niet vervelen met de ups en downs die we meegemaakt hebben, maar om een lang verhaal kort te maken: het project is nu weer behoorlijk levend. Het zal geregisseerd gaan worden door Rudolf Van Den Berg, bekend van De Johnsons. Ik ben één van de producenten en Sanfu Malta, een beruchte Nederlandse filmdistributeur annex producent is mijn partner. De derde producent is Pierre Spengler, een Franse producent die ondermeer ooit de Superman-films heeft geproduceerd en die dan weer gelieerd is aan Rudolf Van Den Berg (Spengler produceerde de Rudolf Van Den Berg-film Snapshots uit 2002). We hebben eigenlijk sinds einde vorig jaar een script waar we allemaal van denken: “Hier gaan we het mee doen”, dus er wordt nu heel hard gesleuteld aan financiering. Ik hoop eigenlijk... ik ben heel hard mijn best aan het doen om in Cannes duidelijkheid te hebben hoe we dit nu gaan doen.

DVD Info: U hebt State Of Mind geproduceerd, samen met James Desert. Die toch wat bekendheid geniet in het horrorwereldje. Hoe was deze ervaring?

Doense: Was een geweldige ervaring! Kan niet anders zeggen. We hebben wel wat bonje gehad, maar we kunnen het nog steeds goed met elkaar vinden. Er zijn wat harde woorden gevallen, maar het was een erg leuke ervaring. Ik had natuurlijk gehoopt dat het een iets betere film zou opleveren. Ik denk op zich dat de mogelijkheden daar toen wel aanwezig waren, maar het mocht niet zo zijn. Laat me het zo zeggen. Ik heb me in ieder geval kostelijk geamuseerd en heb een paar hele leuke mensen erdoor leren kennen. Het was een hele bijzonder ervaring om een maand in de Ardennen te zitten met Johan (Vandewoestijne), een paar erg leuke Vlaamse crewleden en een paar internationale B-filmfiguren zoals Fred Williamson, Jill Schoelen en Paul Naschy.

DVD Info: Het blijkt een heel zeldzame film te zijn, want State Of Mind is totaal niet te vinden in videotheken?

Doense: Hij is ooit in België op video uit gebracht. Alleen in België wel.

DVD Info: Hoe ziet je nabije toekomst eruit? Welke plannen staan op til?

Doense: Er is nog een ander project na Exhibition. Ik ben gefrustreerd geraakt door de trage ontwikkeling van Exhibition dus toen dacht ik na het succes van R.I.P., want dat was in Nederland nogal vrij spectaculair geweest toen dat in de bioscoop is beland bij Ali G Indahouse. Die hier in België volgens mij niet in de bioscoop is uitgebracht. Dus toen ben ik afgelopen zomer begonnen met een eigen project te ontwikkelen. Dat wordt een kruising tussen een soap en een zombiefilm, meerbepaald tussen Costa en Braindead, de werktitel is Woensdag Gehaktdag. Wat in Nederland nogal een gevleugeld begrip is.

DVD Info: Er is toch nogal vrij veel hetze geweest rond die titel? Dit omdat er nog een Nederlands horrorproject in de steigers staat met de titel Woensdag. Of is dat allemaal al uitgeklaard?

Doense: Er zijn er drie inmiddels of misschien zelfs vier! Er is een Woensdag en die mensen van dat project dachten dus eerst dat ik hun titel had gejat. Maar dat is vrij snel met de mantel der liefde bedekt. Ik heb veel contact met die jongens omdat ze ook hun film op mijn festival willen laten zien, maar ik heb met ze afgesproken dat we gewoon afwachten wat er met hun film gebeurd. Als zij inderdaad dat in de bioscoop krijgen en dat word een beetje mainstream dan ga ik niet de titel Woensdag Gehaktdag hanteren of handhaven. Mocht het nu daarentegen een heel kleine en in eigen beheer gedane release worden dan wil ik gewoon ruimte hebben om die titel op mijn beurt te proberen groots neer te zetten. Het grappige is dus dat ik ben begonnen met een vriend die al vrij snel zoiets had van: “Dit gaat me allemaal een beetje te ver, het is allemaal veel te commercieel. Ik wil een beetje het wiel opnieuw uitvinden en een soort van in eigen beheer geproduceerde digitale film maken.” En die heeft dus afgehaakt, maar we hebben dus… ja eigenlijk geen duidelijke afspraak kunnen maken over wie nou de eerste rechten op de titel heeft. We hebben dus maar besloten dat het een soort wedstrijd wordt en wie het eerst die film maakt die mag die titel hebben. En dat gaat snel moet ik zeggen. Maar dat is dus ook wel een ambitieus project. Ik hoop dat het volgend jaar zomer gedraaid kan worden.

DVD Info: Mik je op een heuse bioscooprelease of word het een video/dvd-premiere?

Doense: Ja, de bedoeling is echt dat het groots wordt!

DVD Info: Zit er voor Exhibition en Woensdag Gehaktdag ook een DVD-uitgave in?

Doense: Uiteindelijk wel. Maar ze zijn absoluut alle twee bedoeld voor een bioscooprelease. In ieder geval in Nederland. Wat betreft Exhibition, wat een Engelstalige film word, hopen we afhankelijk van hoe dat uitpakt ook op een internationale verkoop.

DVD Info: Jij hebt verschillende projecten op stapel staan, dan de eerder genoemde slasher Woensdag en recent nog de ambitieuze kortfilm Deadline. In Nederland lijkt de “Nederhorror” fel te leven. Aan wat schrijf je dat toe?

Doense: Het is eigenlijk zo dat vooral in korte films weer veel genrewerk wordt gemaakt. Maar die lange films die... er worden er heel veel aangekondigd die vervolgens niet doorgaan. Dat kan ons natuurlijk ook gebeuren. Ik blijf optimistisch en ik denk dat het wel een keer gaat gebeuren, maar The Exhibition daar zijn we echt al jaren aan bezig en er zijn al flink wat mensen die geloven dat het nooit meer gaat gebeuren. Maar ik blijf gewoon volhouden dat het wel gaat gebeuren. Ik denk dat we nu echt op het punt zijn aanbeland waar het erop of eronder is. Maar tot op heden was het script gewoon nog niet echt wat je zegt: “Dit moeten we gaan doen!” Het is een ingewikkeld verhaal en Woensdag Gehaktdag is véél simpeler. Dat mikt echt een beetje op dat Costa-publiek, dus dat moet ook gewoon simpel, helder en duidelijk zijn. Maar Exhibition is een vrij… ja toch wel een vrij ambitieus project met een, al zeg ik het zelf, heel origineel verhaal.

DVD Info: We kijken er alvast naar uit! Hartelijk bedankt voor dit gesprek.

Doense: Graag gedaan!

Meer info over Nacht Van De Wansmaak op www.filmevents.nl.



Andere artikels van hetzelfde type