:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> FILMFEST GENT 2022: DAG 4
FILMFEST GENT 2022: DAG 4
Type: Achtergrond - Datum: 2022-10-15 - Geplaatst door: Didier
FILMFEST GENT EDITIE 49 : EEN ODE AAN HET CINEMAJAAR 1980, EMMA THOMPSON OP ZOEK NAAR GENOT, EEN FEELGOODFILM EN DE THRILLER VAN HET JAAR.

118 langspeelfilms, 40 kortfilms en 3 televisieseries. Dat is wat de festivalbezoeker op tien dagen tijd aangeboden krijgt tijdens de 49ste editie van FilmFest Gent die loopt van 11 tot en met 22 oktober 2022. De rode draad is volgens festivaldirecteur Wim De Witte om deze keer alles terug te brengen naar de essentie waarbij de film de drijvende kracht is voor tien dagen ontmoeten en die samen te beleven. Zoals ieder jaar tekent DVD-Info weer present en pikken we er voor jou de beste titels uit.




EMPIRE OF LIGHT
Een mooiere ode aan de film en cinema dan dat in Empire Of Light krijg je dit jaar wellicht niet meer te zien. Ook al is deze nieuwste film van Sam Mendes niet meer dan perfect uitgekiende nostalgieporno, druipt de liefde voor de cinema er met emmers vanaf, en is het vooral likkebaarden voor zij die iets met het filmjaar 1980 hebben. Dit drama (of welk genre het ook mag zijn) zit boordevol referenties naar filmtitels uit de jaren '80 die de nerds er met plezier zullen uithalen. Zo lijkt de vloerbekleding van de bioscoop verduiveld veel op die van het hotel uit The Shining, of zal de scène met de racistische mods je herinneren aan de Who-film Quadrophenia, en zo kunnen we wel een tijdje doorgaan.

De setting van Empire Of Light is een Engelse kuststad die niet bij naam genoemd wordt, maar te merken aan de bussignalisering moet het gehucht zich in de buurt van Margate bevinden. Alles ziet er wat troosteloos uit, net zoals je het verwacht van een land dat onder de knoet ligt van een harde dame als Thatcher. Het enig lichtpuntje, zowel letterlijk als figuurlijk, is de Empire Cinema, die gerund wordt door Mr. Ellis (Colin Firth zoals je hem nog nooit eerder zag). Samen met een groepje medewerkers bedient Mr. Ellis de bioscoopbezoekers op hun wenken waar ze als klant werkelijk koning zijn. Hilary (Olivia Colman) werkt er het langst van al, en door haar ervaring wordt zij geacht om de rest van het bioscooppersoneel voldoende in het gareel te houden, en moet ze er op toezien dat alles volgens het boekje loopt. Hoe beroerd haar eigen leven ook is, toont Hilary zich als een droommedewerkster die ingaat op alle eisen van haar baas, zelfs op de meest perverse.

Een nieuwe wending komt eraan wanneer Stephen (Micheal Ward) in de Empire-bioscoop komt werken en verliefd wordt op Hilary. Het is een onmogelijke liefde op allerlei fronten. Hilary is op zijn zachtst uitgedrukt een zeer verward persoon, terwijl Stephen de racistische uitspraken moet zien te verwerken die door de stijgende populariteit van het National Front alsmaar erger worden.

Sam Mendes, die het nog altijd even fantastische American Beauty, de Bond-film Skyfall en het oorlogsepos 1917 draaide, keert met Empire Of Light terug naar zijn Britse roots, ook al blijft dit een Hollywoodfilm pur sang. Naast de liefde voor Groot-Brittannië toont hij ook zijn passie voor de film, want Empire Of Light gaat niet alleen over liefde tussen mensen, maar ook om liefde voor de cinema. Het ingenieuze werk van cameraman Roger Deakins maakt van de film een wondermooie liefdesbrief aan de cinema, ook al relativeert hij zijn stelling door de definitie dat bewegende beelden niet meer zijn dan een illusie waarbij 24 statische plaatjes op één seconde vertoond worden. De intrigerende muziek van Trent Reznor en Atticus Ross vormt de feilloze afroming van een titel die iedere filmliefhebber moet gezien hebben en die pijnlijk de nostalgie oproept naar de tijd waarin bioscopen nog bioscopen waren.




WHAT'S LOVE GOT TO DO WITH IT?
Ondanks zijn titel, heeft What's Love Got To Do With It? niets te maken met de gelijknamige Tina Turner-song. Wel is het de nieuwe romcom van Shekhar Kapur, de maker van het voor zeven Oscars genomineerde Elizabeth en The Four Feathers. Wie een broertje dood heeft aan oubollige feelgoodfilms die geen millimeter buiten het boekje gaan, skipt deze titel meteen maar beter.

Alles draait in deze komedie om gearrangeerde huwelijken, of geassisteerde huwelijken zoals de Pakistaanse familie het in deze film zo mooi verwoordt. Kazim (Shazad Latif) is een modelzoon. Hij durft wel eens stiekem een sigaret in zijn boomhut roken, maar voor de rest gedraagt hij zich als een voorbeeldige moslim, net zoals zijn ouders het willen. Zijn hele leven is perfect voor hem uitgestippeld, ook een huwelijk met een vrouw die hij nog nooit eerder zag. De man laat maar begaan want passie en een gezamenlijk huishoudelijk leven zijn nu eenmaal twee verschillende zaken.

Zijn buurmeisje, het muurbloempje Zoé (Lily James), is een gevierde documentairemaakster, en ze slaagt erin Kazim te overhalen om zijn huwelijk te gebruiken voor haar nieuwste documentaire, waarin getoond wordt dat gearrangeerde huwelijken in feite niet zo erg zijn als ze lijken. Samen met haar moeder (Emma Thompson in een irritante overdrive) reist Zoé naar het Pakistaanse Lahore waar de bruid van Kazim wacht. En zoals de clichés het willen, is het al van in het begin duidelijk dat Zoé tot over haar oren verliefd is op haar jeugdvriend Kazim en dat ze er alles aan zal doen om hem te stoppen.

Tenenkrommend slecht is What's Love Got To Do With It? zeker en vast niet, want daarvoor is het allemaal veel te vakkundig gemaakt. Helaas zijn de personages zo van karton gemaakt dat ze even fake zijn als de gearrangeerde huwelijken waarin het vooral een kwestie is van de schijn hoog te houden. Lily James toont nog maar eens wat voor een middelmatige actrice ze is, die er maar niet in slaagt om een hele film te dragen. Voor de rest zit je opgezadeld met een karrevracht aan platitudes die verondersteld worden om te dienen als Pakistaanse tradities, en die best wel werken als je denkt dat Love, Actually of Pretty Woman kleine meesterwerkjes zijn, maar je kan What's Love Got To Do With It? evengoed gelijkschakelen met de Netflix-rommel waarmee je tegenwoordig net iets te veel overdonderd wordt.




GOOD LUCK TO YOU, LEO GRANDE
Een film van anderhalf uur die zich, op één scène in een hotelrestaurant na, de hele tijd op een hotelkamer afspeelt met alleen maar twee kibbelende hoofdpersonages, het is een concept dat niet meteen uitnodigend werkt, maar dat is dan wel buiten Emma Thompson gerekend.

Thompson vertolkt in Good Luck To You, Leo Grande een gepensioneerde lerares die heel haar leven lang kuisheid als een bouwsteen van het gezinsleven zag. Met haar overleden echtgenoot heeft ze nooit het grote genot gekend, en het woord orgasme kent ze alleen maar door anderen er te horen over praten. Ook van gewaagde seksstandjes heeft Nancy Stokes geen weet, en daarom roept op rijpe leeftijd ze de deskundige hulp in van de jonge sekswerker Leo Grande (Daryl McCormack, die furore maakte in Peaky Blinders).

De Australische cineast Sophie Hyde, die reeds opviel met de Sundance-hit Animals, opteert voor een zeer komische aanpak die vooral tijdens het eerste uur werkt. De lerares heeft een hele bucket list van standjes klaar, maar eens het eerste kledingstuk op de vloer wordt gedropt, krabbelt ze terug en slaat ze aan het praten. Het kost Leo Grande heel wat moeite (vandaar de titel) om zijn klant naar behoren te bedienen.

Good Luck To You, Leo Grande is opgedeeld in vier delen, of beter gezegd vier ontmoetingen. Het scenario van de Britse comedian Katy Brand is speels en vinnig, maar in het midden valt de film in elkaar door te veel op dezelfde bal te spelen, waardoor het eindeloze gekrakeel de verveling aansnijdt. Good Luck To You, Leo Grande heeft dan ook vooral een ontzettend sterke eerste helft met voorop een briljante vertolking van de nog steeds ravissante Emma Thompson die je in deze film van alle kanten en hoeken kan bewonderen. Halfgeslaagd dus, hoewel de liefhebbers van feelgood-komedies niet onmiddellijk zullen klagen.




HOLY SPIDER
De beste thriller van 2022 komt uit Zweden, ook al keert regisseur Ali Abbasi na zijn komedie Gräns met Holy Spider terug naar zijn Iraanse roots. Het is waarschijnlijk maar goed ook dat de cineast op zijn twintigste zijn biezen naar Zweden heeft gepakt, want met zijn allernieuwste thriller stelt hij het hele Iraanse systeem in zijn blootje. 

Holy Spider is gebaseerd op een waargebeurd verhaal. In Mashhad, wat de tweede grootste stad van Iran is, pleegde bouwvakker Saeed Hanaei tussen 2000 en 2001 zestien moorden. De ironie wil dat deze onmens door zijn brutale daden een volksheld werd, omdat zijn slachtoffers één voor één prostituées waren, die op de koop toe aan de drugs zaten. Mashhad beschouwde zijn bloeddorstige slachtingen als een jihad tegen het uitschot waar Allah niet het minste respect voor heeft. Door zijn slachtoffers met hun hijab te wurgen, oordeelde de metselaar dan ook dat hij in naam van Allah handelde. Saeed kreeg hiermee niet alleen de bevolking, maar ook de gezagvoerders aan zijn kant, die de sekswerkers als tweederangsburgers zagen. 

Ali Abbasi voegde qua fictie alleen maar het personage van de journaliste toe die op zoek ging naar de Holy Spider, wat de bijnaam is die de Iraanse seriemoordenaar van de pers kreeg. In deze zo goed als feilloze misdaadfilm krijg je een stuk van Iran te zien dat doorgaans niemand kent omdat het zo goed weggemoffeld wordt. Deze ijzingwekkende thriller moet qua stijl helemaal niet onderdoen voor het werk van Michael Mann of David Fincher. Naast het genie van Ali Abbasi profiteert deze misdaadfilm ook nog eens van het onweerstaanbare natuurtalent van Zar Amir Ebrahimi als de journaliste die in Cannes terecht werd gelauwerd als Beste Actrice. De seriemoordenaar wordt met glans vertolkt door Mehdi Bajestani, die hiermee één van de meest angstaanjagende filmpsychopaten van de laatste jaren neerzet. Deze macabere film is dan ook één van de te ontdekken titels van dit jaar, en is samen met Corsage één van de hoogtepunten van Filmfest Gent 2022.




De 49ste editie van Film Fest Gent vindt plaats van 11 tot en met 22 oktober 2022. Het 22ste World Soundtrack Awards Gala & Concert vindt plaats op 22 oktober 2022.
 


Andere artikels van hetzelfde type