:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> EEN TERUGBLIK OP 2012
EEN TERUGBLIK OP 2012
Type: Achtergrond - Datum: 2012-12-30 - Geplaatst door: Didier

Het einde van het jaar is een ideaal moment om lijstjes op te stellen en om eens terug te blikken op de afgelopen filmmaanden. 2012 was voor mij een heel bijzonder filmjaar. In de eerste plaats omdat ik medewerker werd van DVD Info, een filmsite waarvoor ik een grote bewondering heb. Niet omdat men de waarheid vertelt, want dat doet sowieso geen enkele recensent. Wel omdat alle redactieleden verliefd zijn op cinema. Trouwens, ik wil helemaal geen filmrecensent zijn, wel een filmfan. En tja, alhoewel ik een groot deel van mijn vrije tijd aan het neerpennen van filmartikels heb besteed, zijn het toch weer de critici die mij dit jaar de gordijnen hebben ingejaagd. Als ik hun eindejaarslijstjes bekijk, voel ik eerder kotsneigingen dan respect. Hun lijstjes bevatten natuurlijk de te verwachten namen (niemand die het aandurft om Michael Haneke niet in zijn top 10 op te nemen), maar soms lijkt het erop alsof men zich schaamt om iets positiefs over een Hollywoodfilm te schrijven. Nu goed, het is wel de taak van iedere recensent om voor wat filmopvoeding te zorgen, maar is het nu echt nodig om de glamour van de cinema te negeren?

2012 was een prachtig filmjaar. Een eenvoudige klik op de IMDb-site vertelt mij dat ik het afgelopen jaar ruim 500 films heb gezien waarvan er zo’n 150 in 2012 zijn gemaakt. Tja, een mens moet iets doen met zijn vrije tijd, niet waar? Naast het volgen van recente releases, raakte ik eveneens (net zoals elke filmfan) verslaafd aan het kopen van klassiekers op Blu-ray. Toegegeven, soms kwam ik wel met mijn aankopen thuis om mij vijf minuten later af te vragen waarom het nodig was om een bepaalde film op een blauw schijfje aan te schaffen, maar zoiets noemt men nu eenmaal verzamelwoede. Net zoals hoofdredacteur Werner wil ik niet tellen hoeveel aangekochte films ik nog moet bekijken, de angst voor de vrouw met de deegrol is immers te groot!

De bioscoop beleefde in 2012 opnieuw gouden tijden. Dat was uiteraard in de eerste plaats aan het blockbustergeweld te danken. Er was niet alleen het sluitstuk van Christopher Nolans Batman-trilogie die de cinemazalen deed vollopen of Daniel Craig die nog maar eens bewees dat hij de beste Bond aller tijden is, ook was er de langverwachte terugkeer van Peter Jackson. En toch, laat ons eerlijk en wel wezen: de filmtickets zijn veel te duur! De bioscoopuitbaters mogen zich dan wel wegsteken achter het feit dat zij steeds maar duurder wordende apparatuur moeten aankopen, toch blijft twaalf euro voor een filmkaartje een overdreven bedrag. Trouwens, er moet mij toch iemand vertellen waarom een ticket in Sint-Niklaas zeven euro (op maandag zelfs zes!) kost en in Gent bijna tien euro! Gelukkig zijn er lovenswaardige initiatieven zoals het Filmfestival van Gent of de Fortis Film Days waar de filmfan tegen een zacht prijsje een film kan meepikken.

De film van het jaar kiezen is zoals steeds een moeilijke (bijna onmogelijke) opgave. Onderaan zie je de filmtop 20 van 2012. En neen hoor, het is niet het lijstje, het is gewoonweg mijn lijstje. Een opsomming die bovendien onvolledig is. Ik heb immers niet alle films uit 2012 gezien (wie heeft dat wel?) Zo heb ik nog steeds de Oscarwinnaar van 2012 (The Artist) niet bekeken, moet ik nog naar de cinema voor The Hobbit en is de (waarschijnlijk) beste film van het jaar in België nog niet uitgebracht (uiteraard heb ik het over The Master van Paul Thomas Anderson).

Zo’n lijstje is sowieso een weerspiegeling van mijn eigen smaak. Zo valt het mij bijv. op dat ik van twee films heb genoten (Snow White And The Huntsman en Dark Shadows) die bij mijn collega’s op heel wat minder applaus konden rekenen. De uiteindelijke winnaar is Chronicle geworden. Waarom? Lang geleden dat ik mij zo heb geamuseerd met een sciencefictionkomedie en het is ook de enige film die ik in 2012 meer dan vijf keer heb bekeken. Jammer voor Jagten, want anders was het nieuwe werkje van Vinterberg de winnaar geworden. Ook The Perks Of Being A Wallflower verdient een vermelding. Het  leven was na het zien van deze film nooit meer hetzelfde (en dat is echt geen cliché).

Zoals ieder jaar was ook arthousekoningin Isabelle Huppert weer van de partij. Je kon de Française dit jaar in drie films bewonderen (het aangrijpende Amour, het hilarische Da-reun Na-ra-e-suh en het vrij overbodige gijzeldrama Capture). Ook Charlize Theron bewees in 2012 wederom dat zij de beste Hollywoodactrice is, zij was niet alleen de koningin die Sneeuwwitje wilde vermoorden, ook vertolkte de blondine op briljante wijze de hoofdrol in het schandalig onderschatte Young Adult van Jason Reitman.

De verrassing was zonder twijfel Matthew McConaughey. De krullenbol die voorheen in vederlichte tienerkomedies speelde werd plots een slechterik waarvoor zelfs Hannibal Lecter zou wegvluchten. Ted is misschien niet het cinefiele meesterwerk van 2012 geworden, toch geef toe: is er iets hilarischer  dan een masturberende en zuipende teddybeer? Het “troetelbeertje” veroverde het hart van de filmliefhebber, wat jammer genoeg niet het geval was met het flikkenepos End Of Watch en de uitstekende gangsterfilm Lawless.

En wat moeten we zeggen over de Vlaamse cinema? The Broken Circle Breakdown is de enige film die mij enigszins aansprak (al moet ik nog Little Black Spiders en Offline zien), maar voor de rest was het huilen met de pet op. Tot Altijd, Het Varken Van Madonna (de slechtste Vlaamse film die ik sinds Sailors Don’t Cry heb gezien) en Allez Eddy! waren een voor een afschuwelijke gedrochten die niet eens de titel film verdienen.

Hier is de top 20 van ondergetekende. De volgende films haalden jammer genoeg het lijstje niet: The Paperboy, Cesare Devive Morire van de Taviani-broertjes, Looper, The Expendables 2 (de beste actiefilm van 2012), Holy Motors (ofschoon ik er de helft niet van begreep), Cloclo, The Broken Circle Breakdown, Shame, The Avengers en The Muppets.

Het is ook steeds leuk om de slechtste film van 2012 te vermelden. Dit jaar kon ik niet kiezen tussen het Madonna-vehikel W.E. en het slaapwekkende The Deep Blue Sea.

U gaat niet akkoord? Dat hoeft niet. Het is mijn lijstje en ik ben benieuwd naar het jouwe.

TOP 20
1 CHRONICLE
2  JAGTEN
3 THE PERKS OF BEING A WALLFLOWER
4 HEADHUNTERS
5 MOONRISE KINGDOM
6 AMOUR
7 ARGO
8 KILLER JOE
9 SKYFALL
10 PASSION
11 LAWLESS
12 YOUNG ADULT
13 THE HUNGER GAMES
14 TED
15 GRACELAND
16 THE DARK KNIGHT RISES
17 FRANKENWEENIE
18 DA-REUN NA-RA-E-SUH
19 DARK SHADOWS
20 SNOW WHITE AND THE HUNTSMAN