:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> EEN TERUGBLIK OP 2008
EEN TERUGBLIK OP 2008
Type: Achtergrond - Datum: 2008-12-29 - Geplaatst door: Werner
In 2008 was het dan eindelijk zover: de formatoorlog tussen HD-dvd en Blu-ray werd in het voordeel van Blu-ray beslecht. Reden te meer voor mij om de overstap naar de nieuwe blinkende schijfjes te maken. Tot op heden heb ik het mij nog niet beklaagd: het format toont films helderder, scherper en spektakelrijker dan ooit op het scherm en komt stukken dichter bij het effect van een échte thuisbioscoop dan Betamax, VHS of reguliere dvd ooit kwamen. Voor mij was dit zonder twijfel dan ook de belangrijkste evolutie in 2008, een jaar waarin kwaliteit te vinden was in zowel bioscoop, op dvd als op Blu-ray. 2009 zal goed zijn best moeten doen om beter uit de verf te komen!

8 bioscoopfilms uit 2008 om te koesteren:
• Wall-E
Een verbluffend visuele, positieve parabel over ecologie, doorspekt met Chaplineske humor en gedragen door een uit pixels samengestelde protagonist die meer oprechte emoties kan losweken dan eender welke levende acteur dit jaar.

• No Country For Old Man
De Coen-broers leveren hun beste film af sinds Fargo. Een misdaaddrama vol kleurrijke karakters, memorabele dialogen en foute haarstijlen dat terecht vier Oscars binnenrijfde in februari.

• There Will Be Blood
De performance van Daniel Day-Lewis als Daniel Plainview mag dan het meest in het hoofd blijven hangen, ook de rest van deze ambitieuze prent straalt van begin tot einde klasse uit. Lang geen perfecte film, maar misschien net daarom nu al een klassieker.

• 3:10 To Yuma
Wie dacht dat de western dood is, moet dringend deze film zien. Goed en kwaad zijn nooit meer dan een armlengte van elkaar verwijderd in James Mangolds enerzijds oerklassieke, maar anderzijds verrassend moderne kijk op het Wilde Westen.

• Before The Devil Knows You’re Dead
Het leven begint blijkbaar op je 83ste. Veteraan Sidney Lumet schonk ons namelijk een Griekse tragedie zoals ik die in geen jaren meer heb gezien. Gitzwart en bevolkt met personages die geen redding verdienen… en die ook niet krijgen.

• The Dark Knight
Dat een Batman-film ooit kwalitatief met Goodfellas zou kunnen wedijveren, had niemand kunnen voorspellen, maar The Dark Knight doet het probleemloos. Duizendmaal dank aan regisseur Nolan voor het lef om een zomerblockbuster zo duister te maken. En wat een performance van wijlen Heath Ledger!

• Juno
Een van de weinige vrolijke films in een door donkere thema’s gedomineerd jaar. Juno hanteert een hipper dan hip taalgebruik, maar is meer dan stijl over inhoud. De problemen van puberende tieners is niet meer zo treffend op het witte doek weergegeven sinds de hoogdagen van John Hughes.

• Sweeney Todd: The Demon Barber Of Fleet Street
Lang niet alle scènes werken even goed in Tim Burtons gotische musical en de muziek is geen spek voor ieders bek, maar het is onmogelijk niet te worden meegesleept door dit macabere verhaal over moord en vleespasteitjes.

8 top-dvd’s uit 2008:
• Ratatouille
Nog beter dan Wall-E is dit verhaal over een gastronomisch ingestelde rat. De dvd oogt heel knap, ondanks een bonussectie die te wensen overlaat.

• The Verdict
Wat beter om het overlijden van Paul Newman te verwerken dan zijn beste performance nog eens te bekijken? De acteur is verbluffend als een advocaat die zijn ziel tracht te redden.

• Ace In The Hole
Wie dacht dat de bioscoopfilms uit 2008 al cynisch waren, heeft beslist deze prent nog nooit gezien. Criterion geeft Billy Wilders meesterlijke afstraffing van de sensatiejournalistiek de dvd-behandeling die deze klassieker verdient.

• Casino Royale
De wedergeboorte van James Bond is even entertainend op het kleine scherm als op het grote dankzij een prachtige dvd-release die de film cementeert als een van de drie beste Bonds ooit.

• Hairspray
De meest aanstekelijke film van 2007 wordt de meest aanstekelijke dvd van 2008. RCV deed zijn bijnaam van Really Crappy Video ook dit jaar te vaak eer aan, maar op de release van Hairspray is niets, maar dan ook niets aan te merken.

• Rififi
De dvd zelf is niet overladen met extra’s of kent geen superieure beeldkwaliteit, maar de film bleek een fantastische herontdekking. Jules Dassin schudde zijn menselijk omhulsel in 2008 af, maar deze film is er een voor de eeuwigheid.

• Dekalog
Krzysztof Kieslowski’s eigentijdse interpretatie van de tien geboden is bijzonder wisselvallig, maar er zijn genoeg uitschieters om deze ambitieuze twintig jaar oude Poolse tv-reeks aan iedere cinefiel aan te raden, ongeacht de beeld- en geluidskwaliteit.

• Harold Lloyd Collection
Zo’n dertig stille films en enkele geluidsfilms zijn in deze collectie gebundeld. Komiek Harold Lloyd mag dan niet de naambekendheid hebben van Chaplin of Keaton, deze filmcollectie bewijst dat hij zijn plaats naast hen in de filmgeschiedenis verdient.

5 top-blu-ray’s uit 2008:
• Casablanca
De film op zich is al een moeilijk te overtreffen meesterwerk en de bonussectie op Blu-ray is overweldigend, maar dé troef van deze release is een beeldkwaliteit die tranen in je ogen doet opwellen.

• L.A. Confidential
De disk is overladen met interessante extra’s, maar het is vooral de film zelf die een decennium na de eerste release nog steeds de kijker van zijn sokken blaast. Misschien is dit wel de beste film van de jaren negentig.

• The Fly
David Cronenbergs beste film is nu nog steeds even schokkend als in 1986. De haarscherpe beeldtransfer gooit de horror je woonkamer in en voor wie dat nog niet genoeg is, zijn er talloze uren bonusmateriaal.

• There Will Be Blood
Een teleurstellende bonussectie wordt gecompenseerd door een ronduit schitterende beeldtransfer.

• The Adventures Of Baron Munchausen
Terry Gilliam is altijd een goede promotor geweest van nieuwe home cinemaformats en dat bewijst hij met een zeer degelijke Blu-raydisk van een entertainende, maar problematische film die bovenal de verbeelding eert.

9 films om naar uit te kijken in 2009:
• Slumdog Millionaire
• Up
• The Lovely Bones
• Watchmen
• The Imaginarium Of Dr. Parnassus
• Coraline
• Where The Wild Things Are
• Sherlock Holmes
• Man On Wire

Dieter Rogiers


Eind 2008. Het is inmiddels zo'n 10 jaar geleden dat de dvd in Europa op het toneel verscheen. Wie had toen gedacht dat die blinkende schijfjes zo populair zouden worden? Maar hoe staat het er met datzelfde schijfje anno 2008 voor? Na 10 jaar is het verlanglijstje van de meeste filmliefhebbers serieus uitgedund. Tenzij er gebekvecht wordt om de rechten van één film of tv-serie of tenzij het om een titel voor een nichemarkt gaat, is het zo ondertussen allemaal wel al op dvd verschenen. Getuige daarvan de hele horde rereleases in de vorm van special editions, collector's editions, special collector's editions, ultimate special ... je kan het zo gek niet bedenken. Alles wordt geprobeerd om mensen hetzelfde ding nog eens te laten kopen.

In de eigen collectie zit zo inmiddels ongeveer alles wat er in zou moeten zitten. Op een kleine "ontdekking" links en rechts na, komen er nog zelden titels bij die dateren uit het (verre) verleden. Gelukkig staat de wereld intussen niet stil en blijft men lustig nieuwe tv-series en/of films produceren. Het grote deel van de filmoutput van de afgelopen jaren lijkt niet aan mij besteed te zijn, tv-series daarentegen durven al eens sneller in de smaak vallen.

De high definitionoorlog leek in 2008 ook eindelijk een definitieve uitkomst te krijgen, Sony had eindelijk eens een overwinning in huis met Blu-ray. Het is toch enigszins indrukwekkend wat voor massa's titels er op een paar maanden tijd gereleased zijn op dit nieuwe formaat. Niet alleen nieuwe big budget producties zijn op de blauwe schijfjes gestanst, ook tal van klassiekers zijn meteen op ons afgestuurd. De kwaliteit die Pixar aflevert, wordt met dit nieuwe medium enkel benadrukt. Titels als Ratatouille en Wall-E zijn simpelweg verbluffend te noemen. Het detail, de levendige kleuren en de erg knappe geluidstracks zorgen zonder twijfel voor de ultieme beleving van deze pareltjes. Disney zelf keek de kat nog even uit de boom, maar pakte nadien wel uit met een titel van formaat: Sleeping Beauty. Het uiterst brede filmformaat (2.55:1) kwam op dvd (van nature 1.33:1) niet bepaald tot zijn recht. De film maakt uiterst dankbaar gebruik van de drastisch hogere resolutie van de blauwe schijfjes en het resultaat is er bijgevolg ook naar.

"Ordinaire" dvd'tjes zijn gelukkig ook nog lang niet afgeschreven. Hier en daar waren er toch nog uitermate interessante releases die overduidelijk met veel liefde en oog voor detail gerealiseerd zijn. Een goed verzorgde dvd hoeft zich echt niet minderwaardig te voelen ten opzichte van een Blu-ray. In de aanloop naar de release van de 4e Indiana Jones-film (waarvan de dvd/Blu-ray release ook bijzonder sterk is) zijn eindelijk de avonturen van Young Indiana Jones op dvd uitgebracht. Zelfs al valt het geheel niet te vergelijken met het origineel, toch is het zonder twijfel een flinke dosis entertainment. Kers op de taart is de overvloed aan documentaires bij iedere aflevering. Bijzonder spijtig dat deze documentaires zijn weggelaten op de Benelux-releases. In de VS ging Warner lustig door met het exploiteren van de animatiebibliotheek. Na een eerste volume klassieke Popeye in 2007, volgden er het afgelopen jaar nog 2 volumes. Daarnaast verscheen ook de laatste Looney Tunes Golden Collection. Warner voegde daar wel meteen aan toe dat ze niet van plan zijn niets meer te releasen van de Looney Tunes & Merrie Melodies, enkel het concept wordt wat bijgestuurd. Afwachten dus. Bij Disney liep een ander project min of meer op z'n einde. Na 7 jaar hebben de fans nu eindelijk quasi alle korte tekenfilms van de studio in huis. In de reeks Walt Disney Treasures verschenen sinds 2001 ieder jaar een aantal titels met klassieke kortfilms. Afgelopen november is het vierde en laatste volume van Donald Duck gereleased, waarmee we nu alles van Mickey Mouse, Goofy, Pluto, Donald Duck en de Silly Symphonies in de kast hebben staan.

Dan is er nog dat zeer hedendaagse fenomeen dat we kennen als "televisie". Het mag intussen wel duidelijk zijn dat je voor kwaliteit net zo goed terecht kan bij televisieseries als bij de bioscoopprenten. De budgetten van hedendaagse producties mogen dan nog wel velen malen hoger zijn dan het loon van de gemiddelde Belg, in vergelijking met producties als The Chronicles Of Narnia is het nog steeds twee keer niks. Aan de kwaliteit is dat vaak echter niet te merken. Wanneer er geen staking aan de gang is, krijgen we ieder jaar weer tussen 20 en 30 afleveringen topentertainment voorgeschoteld. Bijkomend voordeel is dat we veelal niet bijzonder lang hoeven te wachten op een dvd-release.

Al bij al werd de innerlijke film- en/of televisieliefhebber in 2008 weer meer dan verwend. Laat ons alvast klinken op een even interessant 2009!

Hans De Bisschop


Voor nogal wat cinefielen en diehardfilmverzamelaars zal 2008 wellicht de geschiedenis ingaan als het jaar waarin gedeeltelijk is overgestapt van dvd op HD. Ook uw nederige dienaar werd uiteindelijk overtuigd door de echte meerwaarde van Blu-ray en het inmiddels ter ziele gegane HD-dvd. Sinds een aantal maanden ben ik quasi gestopt met het kopen van recente mainstreamfilms op dvd. Wel koop ik nog redelijk wat pulp, cult en undergroundmateriaal op dvd, films die de eerste jaren zeker niet te krijgen zullen zijn op Blu-ray of waarbij het bronmateriaal een HD-transfer niet echt interessant maakt. Ook de vele tv-series die ik bekijk worden bijna enkel op dvd aangeschaft. Zeggen dat het dvd-formaat dood en begraven is, lijkt ons dan ook voorbarig, zeker indien we rekening houden met de vaak belachelijk grote prijsverschillen tussen de twee standaarden. Met prijzen tussen 20 en 30 € per schijfje lijkt de grote doorbraak van Blu-ray alvast niet voor morgen.

Tussen alle dingen die ik dit jaar gekocht heb (200 à 300 dvds, een 60-tal Blu-ray's en een 80-tal HD-dvd's) en gezien heb (zowat 275 films en heel wat tv-series) vind ik dit een aantal van de meest interessante releases:

• Douglas Sirk Collection volume 2
met All I Desire, There's Always Tomorrow, Interlude, The Tarnished Angels. Carlotta, Frankrijk

Naissance Des Pieuvres / Water Lillies
Homescreen, Benelux. Eén van de beste Franse films van de laatste jaren

Casablanca
Blu-ray, Warner, Benelux

Oz: The Emerald City Collection
Paramount, Benelux. Een box met alle seizoenen van deze fantastische serie die u wellicht gemist heeft.

• 
Mad Men season one
Blu-ray, Lionsgate, Amerikaanse regiovrije release.

• 
Boston Legal season 3
Fox, UK. Denny Crane en Alan Shore zijn beter op dreef dan ooit tevoren.

• The Wire seizoen 4
Warner, Benelux. Het beste seizoen van de beste serie ooit.

• The Wire seizoen 5

Warner, Benelux.

Zodiac director's cut
Blu-ray, Warner, Benelux. Zowel de film, de extra's als het beeld en geluid zijn op deze Blu-ray dik in orde.

L.A. Confidential
Blu-ray, Warner, Benelux.

• The Godfather – The Coppola restoration
Blu-ray, Paramount, Benelux.

• Femmes De Sade / Waterpower
Alpha France. Twee zeer beruchte jaren 70's roughies kregen een opmerkelijk goede transfer mee. (Het is goed mogelijk dat deze release reeds in 2007 of zelf 2006 is uitgebracht)

Rhodan / War Of The Gargantuas
Classic Media, regio 1. 2 erg leuke Japanse monsterfilms + de zeer interessante documentaire Bringing Godzilla down to size.

Dexter season 2
Paramount, regio 4. Nog beter dan het eerste seizoen!

Baraka
Blu-ray, Second Sight, UK. De beeldkwaliteit op deze release is werkelijk fenomenaal, zonder twijfel referentiemateriaal!)

The Dark Knight
Blu-ray, Warner, Benelux. Eén van de leukste films van het jaar op een zeer puike Blu-rayrelease.

Code Of The Forgotten Eight
Discotek, regio 1.

• The Shield seizoen 6
Sony, Benelux. Na zes seizoenen weet The Shield nog heel wat indruk te maken, een must voor de fans van steengoede politieseries.

•  Batman: The movie
Blu-ray, Fox, Benelux). De film ziet er beter uit dan ooit tevoren, de nieuwe extra's weten te bekoren.

• Assault! Jack The Ripper
Mondo Macabro, regio 0.

The Nightmare Before Christmas
Blu-ray, Disney, Benelux. De extra's en de beeldkwaliteit maken deze release tot een must.

• I Am Legend
Blu-ray, Warner, Benelux. Een film die ook na een aantal kijkbeurten goed blijft op een zeer stevige Blu-Ray.

Mijn wensen voor 2009:
- dat de prijzen voor Blu-rays een stuk zakken. 
- (Benelux) releases van de drie 60's Batman seizoenen
- The Man From U.N.C.L.E. ,
- Rescue Me seizoen 3 en 4

Mattias Derdeyn
 


Dat 2008 een bewogen jaar was is een understatement. De binnenlandse politiek lag meer op zijn reet dan wat anders, de wereld ging bijna ten onder aan de financiële crisis en de eerste zwarte president is een feit. Maar voor een terugblik op de actualiteit leest u ongetwijfeld niet deze pagina’s. Gelukkig was het afgelopen jaar ook een spetterend jaar qua film en home-entertainment.

Tenzij u één van die mensen is die de voorbije twaalf maand onder een steen zaten, zal iedereen ondertussen wel al wat vernomen hebben over The Dark Knight. Deze ‘kleinschalige’ sequel op Christopher Nolans geslaagde Batman-reboot uit 2005 kwam al ver voor de release in het nieuws met het tragische overlijden van Heath Ledger, die de rol van slechterik The Joker vertolkt. De anticipatie groeide gestaag en het was een vaststaand feit dat de film zijn voorganger zou overtreffen, maar wat er in realiteit gebeurde had niemand in z'n stoutste dromen durven vermoeden! Niet alleen brak de film bijna alle records en werd het de meest succesvolle stripverfilming aller tijden, maar bovendien werd The Dark Knight naar de hoogste regionen van de IMDB Top 250 gekatapulteerd. Dit was het werk van een resem puisterige fanboys, maar niet tegenstaande kampeert de film in veel eindjaarslijstjes, waaronder ook dat wat u hier leest.


Of Christopher Nolans superheldenepos nu Oscars wint of niet, de film is voor ondergetekende eindelijk het bewijs dat de ‘comics’ niet zomaar een entertainmentmedium zijn voor slungelige tieners, maar effectief dikwijls meer diepgang en emotionele complexiteit bevatten dan de gemiddelde hedendaagse blockbuster. Het verhaal zit na meerdere kijkbeurten steeds beter in elkaar en de acteerprestaties zijn absoluut vakwerk, van een cast to die for. Als er dan één is die uiteraard het meeste lof verdient in dit ensemble is het uiteraard (en erg genoeg) de overleden Australische hartendief Heath Ledger. Aanvankelijk was niet iedereen even opgezet met de castingkeuze van Nolan, maar Ledger slaat de nagel keihard op de kop. Niet alleen is het één van de meest angstaanjagende slechteriken die de laatste jaren het witte doek sierden, bovendien veegt de kranzinnig realistische vertolking de vloer aan met Jack Nicholsons cartooneske verschijning in Tim Burtons Batman uit 89. Perfectie bestaat dus toch! Nog erg geslaagde striptoppers van 2008: Iron Man van Jon Favreau en The Incredible Hulk van Louis Leterrier.

Ook Wall*E was een absolute topper voor mij. Zonder woorden slagen de mannen van Pixar er in om ons tegelijkertijd een ecologisch geweten te schoppen én een diepmenselijk liefdesverhaal te vertellen. Het helpt natuurlijk dat de animatie ook nog eens verbluffend mooi is! Minder mooi of perfect is Rambo, de vierde prent uit de reeks en de eerste in een regie van Sylvester Stallone zelf. Toch staat deze film rechtmatig in ons jaaroverzicht. Niet alleen bewijst de zestiger dat hij de jonge actiegarde van deze wereld nog steeds met één hand aankan, bovendien blijkt Stallone een geweldig actiefilmer te zijn. Niet alleen blijkt Rambo dé meest geslaagde sequel uit de succesvolle franchise te zijn, bovendien laat de actieheld zich niet leiden door een commerciële markt en levert hij de film af die hij wilde maken. Dus geen afgezwakte PG-13 keuring (à la Alien Vs. Predator of vorig jaar bij Die Hard 4.0), geen overdaad aan CGI, maar een rechtoe, rechtaan actiespektakel met de hoofdletter A. Niet iedereen kon het excessieve geweld appreciëren, maar de vele actiefans én First Blood-auteur David Morell prezen Stallone de hemel in voor zijn prestatie.

Buiten deze top drie was 2008 een terugkeer van jewelste voor de horrorfilm. Terwijl mijn favoriete genre vorig jaar knap onder vuur kwam te liggen door de hele opgeblazen hetze rond ‘torture porn’, kan ik dit jaar niet minder dan zeven absolute toppers toevoegen! Op de 26ste editie van het Brusselse International Festival of the Fantastic Film werd ik knock-out geslagen door de filmische kopstoot À L'Intérieur, een Franse horrorprent die in één klap het bewijs levert dat zelfs de meest getrainde horrorfanaat van pure angst en krankzinnig geweld op de kast kan worden gejaagd. Diva Béatrice Dalle is adembenemend sterk als de naamloze moordenares en Alysson Paradis levert het perfecte tegengewicht. Zonder twijfel de hardste, goorste en meest gewelddadige mainstreamhorrorprent van de laatste twintig jaar! Een mooie opvolger hiervan is Xavier Gens’ Frontiere(s). Hoewel deze Franse shocker inhoudelijk wat minder onderbouwd is als de film van Alexandre Bustillo en Julien Maury, grijpt deze mokerslag van een film zijn publiek bij het nekvel en laat pas na de furieuze climax zijn greep los. En wat een heerlijk gevoel is het om onszelf, in een tijd dat Amerikaanse horror niet meer is dan onnodige remakes en ontelbare sequels, nog eens moe en bezweet in een bioscoopstoetje te zien zitten! Andere genretoppers van 2008: Martyrs van Pascal Laugier, Doomsday van Neil Marshall, The Strangers van Bryan Bertino en uiteraard het ijzingwekkend donkere The Mist van Frank Darabont.

De andere kant van de medaille was dat het jaar ook behoorlijk wat miskleunen of teleurstellingen heeft opgeleverd. En zelfs dan nog niet de minste! Ik Heb het uiteraard over Indiana Jones And The Kingdom Of The Nuked Fridge. Na een periode van bijna twintig jaar anticipatie en geruchten slagen George Lucas en Steven Spielberg er in om ons niet meer voor te schotelen dan een onevenwichtig allegaartje van buitenaardse wezens, Tarzan Shia Labeouf tussen de apen en uiteraard de beruchte CGI-eekhoorns! Andere missers en teleurstellingen: de hypocriete verfilming van Max Payne, de fletse en lang uitgesponnen episode The X-Files: I Want To Believe, Saw V was ook platte kost om nog te zwijgen van absolute aanvallen op de netvliezen als The Mummy: Tomb Of The Dragon Emperor, Diary Of The Dead, I Know Who Killed Me, Captivity en de remake van Day Of The Dead. Afgrijselijk!

Gelukkig waren er een resem interessante dvd- en Blu-ray-titels om ons soelaas te bieden. Hoewel er in mijn ogen dit jaar minder écht verzamelwaardige edities zijn uitgebracht, heb ik uren entertainment gehad aan de volgende releases in willekeurige volgorde: Rambo: Special Edition (R2, DFW), The Mist Blu-Ray (B, DFW), The Dark Knight Blu-Ray (B, Warner), Get Smart (B, Warner), The Pinky Violence Collection: Limited Edition (R1, Panik House Entertainment), The Incredible Hulk (B, Universal), Grindhouse: Complete Box First Printing Limited Edition (R2, Geneon Entertainment), Speed Racer (B, Waner), Red Cliff Part 1 Blu-Ray (Region-free, Mei-Ah), Casino Royale (ABC, Sony), Pathology Blu-Ray (B, DFW), Elizabeth: The Golden Age (R2, Universal), The Chronicles Of Narnia: Prince Caspian Blu-Ray (B, Buena Vista), P2 (R2, Warner), Saw IV: Special Edition (R2, DFW), À L'Intérieur (R1, Dimension Extreme), 30 Days Of Night: Special Edition (R2, DFW), Le Viol Du Vampire (R2, Encore), Frontiere(s) (R2, Optimum Releasing), de releases van het “Mr. Horror Presents” label (Living Colour, R2) en ten slotte de eerste lichting gelimiteerde gouden uitgaves van Amazia (R2, Splendid).

Het jaar bleef dit jaar gelukkig grotendeels gespaard van dramatische kemels. Oké, de Blu-ray van Speed Racer was een nog betere huisbioscoopervaring geweest mocht de Dolby Digital 5.1-track een fullblown TrueHD-track zijn en het is eveneens een feit dat de Blu-ray van The Dark Knight gerust wat meer extra’s had kunnen gebruiken, maar écht schokkend waren deze kleine gebreken niet. Wel minder leuk waren de praktijken van RCV. Het viel dit jaar op dat extra features niet altijd meer de absolute prioriteit hebben en ik kan de kale releases van RCV dus best begrijpen. Maar minder begrip had uw dienaar bij de ontdekking dat er maanden na de eerste uitgave voor een appel en een ei steelbook speciale edities van dezelfde kale uitgaven te vinden zijn, vol met extra’s.

Hopelijk wordt 2009 een even geweldig filmjaar als 2008 en met de nodige verwachtingen kijk ik uit naar de nieuwe Friday The 13th van Marcus Nispel, My Bloody Valentine 3-D van Patrick Lussier, Saw VI van Kevin Greutert, Terminator: Salvation van McG, Underworld: Rise Of The Lycans van Patrick Tatopoulis, 2012 van Roland Emmerich, Watchmen van Zack Snyder, Star Trek van J.J. Abrams, maar ook het lang uitgestelde The Poughkeepsie Tapes, Cabin Fever 2, Scanners, Hellraiser en Terror Train. Op dvd en Blu-Ray kijk ik uit naar de Special Edition releases van Friday The 13th Parts 1 tot en met 3, maar ook de uncut uitgave van de originele My Bloody Valentine.

De beste wensen voor 2009 en keep on reading Dvd Info!

Steve De Roover

Van de éne deadline naar de andere spurtend, met een kalkoen in de ene hand en de afstandsbediening van de televisie in de andere, tik ik toch snel enkele woordjes bijeen (men moet het zien om het te geloven) om jullie, lezers, alweer te bedanken voor jullie hondse trouw en gretige klikken op de teller van onze nederige webstek. Ook dit jaar is het alvast weer niet gelukt om mijn cinefiele begroting in evenwicht te krijgen; een 150-tal items vond zijn weg naar mijn schappen en als double dippen een zonde is, dan heb ik dit jaar alleszins mijn laatste kansje op een stukje hemel verspeeld. Bij ons alleszins geen last van schrijversstakingen en alhoewel de nieuwe besprekingen op onze website verschijnen met de regelmaat van eb en vloed, is het het afgelopen jaar veelal vloed geweest dan eb. De kaap van 5000 reviews komt stilaan in zicht en als we doorgaan op hetzelfde elan als we bezig zijn, zal dit één van de grootste aandachttrekkers van 2009 worden. Maar laten we nog niet te fel vooruit lopen op de zaken. Films bespreken is en blijft een leuke hobby, alhoewel je af en toe wel eens in een drol als Walk Hard trapt.

Begin januari zou ik het zelf nog niet voor mogelijk gehouden hebben en leek de ultimate edition van Blade Runner nog het ultieme dvd-verzamelobject, maar Dvd Info is dit jaar een klein beetje in Blu-ray-Info veranderd, en ik heb gretig meegedaan. Wéér slecht nieuws voor de begroting. D'r staan voorwaar al een dikke honderd Blu-raybesprekingen in onze database! Het aanschaffen van dvd's beperkt zich nu nog tot dingen waar ik écht niet op kan wachten, links en rechts een televisieserie en het type dvd's van De Smurfen en consoorten die je kan krijgen door punten uit een dagblad te knippen. Het voelt echter opnieuw alsof ik de pioniersdagen van de dvd opnieuw beleef.

Ongenadig viel in 2008 de hakbijl voor het HD Dvd-formaat, nadat Warner het als een baksteen liet vallen en zelfs de grootste adepten van de rode schijfjes, Universal en Paramount, zitten nu in het blauwe kamp, sneller dan ze zelf hadden vermoed, zelfs al zwoer Michael Bay een dure eed dat hij eerder in zijn kist zou liggen dan dat hij zou zien dat Transformers op Blu-ray zou verschijnen. Terwijl ik de afgelopen weken nog de winkels afstruinde op zoek naar geschenkjes voor onder de denneboom (oké, het is een spar!), viel mijn oog nog op een zielig restantje van zeggen en schrijven vier titels in hun rode doosje (waarvan twee dezelfde, namelijk het niet aan de straatstenen te slijten Saw) dat nog voor 5 euro per stuk van de hand werd gedaan. In zowat alle grote winkelketens neemt het rek blauwe mediadragers gestaag uitbreiding, en al moet je af en toe nog even - toegegeven, misplaatst - lachen met een paar consumenten die vertwijfeld op zoek zijn naar een ander verschil dan het logo dvd of Blu-ray, het doordringen van het hogedefinitieformaat is een goeie zaak en ondanks de economische crisis vliegen de HD-tv's bij wijze van spreken ondanks hun niet te verwaarlozen gewicht over de toonbank, maar door het schielijk overlijden van HD-Dvd werden enkele hondstrouwe early adopters op een niet al te kiese wijze de gordijnen ingejaagd.

Maar dat is nu op minder dan een jaar verleden tijd en het is te hopen dat de markt zich nu voort zal stabiliseren. Wat de doemprofeten, die Blu-ray blijven zien als een nicheproduct dat enkel voor de happy few weggelegd is, ook mogen beweren, de blauwe golf tegenhouden is nu zoiets als een vinger in het gaatje van de dijk willen steken, terwijl het hele ding aan het barsten is van betonmoeheid. Er waren overigens mooie releases te versieren. De eerste Blu-ray die mijn collectie is binnengestapt was de mooie 5-delige Harry Potter-serie die tegen een koopjesprijs in een niet nader genoemde supermarkt terug te vinden was. Qua marketing overigens slecht getimed, want Harry Potter And The Half Blood Prince werd door Warner tot na 2008 uitgesteld. Sequels waren dit jaar niet weg te denken en zijn ook al in groten getale in de winkels verschenen. Met Prince Caspian bezochten we een tweede keer het feeërieke Narnia, Zijne Groenheid sprong weer eens uit zijn hemd in The Incredible Hulk en zelfs zonder Arnold Vosloo blijkt archeologie nog altijd geen veilige hobby, getuige The Mummy Returns. Zelfs good old Indy werd voor de gelegenheid dit jaar nog eens opgegraven om aapjes, aliens en een vreselijk fout stel Russen het hoofd te bieden. En dankzij de alsmaar interessanter wordende parallelle importkanalen waarbij het verschil in regio's stilaan verdwijnt, kan je bijvoorbeeld ook al thuis in je stoel genieten van de tweede Hellboy.

Er wordt echter ook soms enorm veel onzin verkocht. De meerwaarde van bijvoorbeeld de digitale kopie, wat enkele snuggere marketeers willen pluggen als dé innovatie op gebied van filmkijken, is me totaal niet duidelijk. Iemand die eerst handenvol euro's investeert in beeld-en geluidskwaliteit voor zijn home theatre, gaat toch plots niet de drang voelen om zijn of haar favoriete film te gaan bekijken op een stuk kinderspeelgoed? Als afschrikmiddel tegen de downloadmaffia lijkt het bovendien ook niet echt veel indruk te maken, evenmin als de vraag van de bioscoopexploitanten om (op eigen kosten bellend naar een 0900-nummer) piraten in de zaal te verklikken. Ik ben er nog altijd heilig van overtuigd dat een transparante markt met redelijke prijzen, zonder foefjes als regiocodering of ellenlange sperperioden vooraleer een bepaalde film op thuisformaat verschijnt, nog steeds de heilzaamste remedie vormen tegen het zwarte circuit. Een andere tendens die ik nog steeds niet goed een plaatsje kan geven in mijn ergernissen is dat er een hoop films op Blu-ray in een zodanige bare bones-versie uitkomen, dat ik het niet over mijn hart kan krijgen om de rijkgevulde tweedisk-dvdsets de deur uit te gooien. X-Men 3, Independence Day, Kingdom Of Heaven, Ice Age en Hellboy zijn maar enkele titels uit dit rijtje. Wetende dat een vervolledigde 2-diskset er vroeg of laat zit aan te komen (bij I Am Legend is het in de Verenigde Staten al zo ver), is het soms erg hard op een houtje bijten en de pijn te verdringen.

Al wat het nieuwe filmformaat nog nodig heeft is een paar kaskrakers om de verkoop aan te zwengelen. The Lord Of The Rings op Blu-ray zal weliswaar nog niet voor morgen zijn, maar een klepper als The Matrix kan ook onontbeerlijk zijn om twijfelaars over de streep te trekken. Met The Sleeping Beauty krijgt ook de (oudere) animatiefilm zijn plaats, alhoewel het medium eerder geschikt lijkt te zijn voor moderne, computergestuurde kaskrakers, genre Wall-E, waarvan het messcherpe beeld gewoon de netvliezen van de nietsvermoedende kijker in stukjes snijdt. Qua animatiefilm viel de oneerbiedige humor van Kung Fu Panda wat meer in mijn persoonlijke smaak dan het belerende Wall-E, maar kom, het is niet dat we een exclusieve keuze moeten maken. Uiteraard kwam The Simpsons Movie ook dit jaar in mijn collectie, tweemaal zelfs, één keer vóór en één keer ná mijn upgrade. En eindelijk werd ook Futurama doorgestart, en wat nog verwonderlijker was: de disks worden eindelijk ook in de Benelux verdeeld! Sony met Surf's Up, Warner met Beowulf en Dreamworks met Shrek 3, het huwelijk tussen hogedefinitiebeelden en animatiefilms lijkt in de hemel gesmeed te zijn.

Liefhebbers van televisieseries zijn het afgelopen jaar ook op hun wenken bediend. Mijn eerste ervaring met een serie op Blu-ray is me tot mijn onverwacht genoegen verschaft met The Tudors, maar intussen is dat plankje ook al uitgegroeid: van Lost verscheen het vierde seizoen op Blu-ray, Prison Break maakte een inhaalbeweging en plots lagen in de winkels de oneven seizoenen - het tweede zal dus wachten worden op het vierde - en zelfs het nooit op dvd verschenen Firefly is herrezen. En wie écht te veel geld heeft, kan ook zijn oude steelbookversie van Band Of Brothers naar het stort brengen en die vervangen door een Blu-rayexemplaar. Alles is nog niet peis en vree in tv-land: waar in het Verenigd Koninkrijk een mooie Blu-rayrelease van Terminator: The Sarah Connor Chronicles de rekken sierde, moesten liefhebbers van Nederlandse ondertitels het slechts met een dvd doen. Ook de release van de twee seizoenen Heroes op Blu-ray met een schromelijk gebrek aan Nederlandse ondertiteling, was eigenlijk niet goed te praten. En op gebied van televisieseries is het aanbod nog wel steeds aan het verbreden, het laatst uitgebrachte seizoen van The Simpsons toont ons met 2.0-geluid in plaats van 5.1 alvast hoe het niét moet. Ik heb ook héél erg mezelf moeten inhouden om niet tot een aankoop van seizoen 1 van Jericho verleid te worden, goed wetende dat er een complete boxset met beide seizoenen in het vet ligt. Voor liefhebbers van televisieseries was het echter een mooi jaar, alhoewel The 4400 en The Shield hun zwanezang kenden. Een onverwacht genoegen was de VRT-serie Katarakt, een recente uitzondering in het landschap van alsmaar groter wordende catalogustitels. Met de release van één seizoen Niet Voor Publikatie is bovendien één van mijn persoonlijke smeekbeden verhoord.

De tangbeweging, waarbij oudere titels op het nieuwe formaat worden gebracht, hand in hand met recente kaskrakers, is er één waar niemand aan kan ontsnappen. Ik heb dan ook veel films dit jaar nog eens opnieuw bekeken, vaak met even veel plezier, en meestal zelfs méér. Hollow Man, Terminator 2, The Island, Wild Things, Gattaca, Men In Black, V For Vendetta... Dé grootste marketinggigant van het jaar, zowel wat betreft het pluggen van Blu-ray en dvd, als in de cinema, was ongetwijfeld The Dark Knight. Dood zijn is nog steeds het beste promotiemiddel dat er bestaat, en alhoewel Heath Ledger ons dit jaar heeft verlaten, is de manier waarop hij van het podium is gestapt ereen met een klap die nu nog nazindert. Een andere mooie verrassing was Gone Baby Gone, het bewijs dat Ben Affleck toch nog over meer talenten beschikt dan het rare smoelen te trekken in foute romcoms.

Ach, we zijn weer eens een jaar meer verwend. Met een box van The Matrix, één van Band Of Brothers en met de Planet Of The Apes-saga onder de kerstboom ben ik overigens weer veertien dagen zoet. En da's al heel wat.

Werner Peeters


Eindejaarslijstjes zijn altijd eigenzinnige samenraapsels van wat men het afgelopen jaar gezien heeft. Wat men niet gezien heeft, staat er dus logisch gezien niet in, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Er is altijd wel een collega die ervoor zorgt dat een belangrijke titel toch vernoemd wordt. Ik kan u dus zonder schroom de volgende overzichtjes voorleggen:

Films
1. Die Fälscher (Homescreen)
Het verhaal over een jood die de concentratiekampen overleeft nadat hij voor de nazi’s tijdens W.O.II een grootschalige valsemunterij van Britse ponden en Amerikaanse dollars opgezet heeft.

2. Atonement
(Universal)
Een jonge man in de kracht van zijn leven wordt beschuldigd van verkrachting en veroordeeld. De enige persoon die weet hoe de vork aan de steel zit, zwijgt, uit jaloezie en naijver. Om te ontsnappen aan een jarenlange gevangenisstraf, kiest hij voor het leger en komt aan het IJzerfront terecht tijdens W.O.I .

3. Irina Palm (Paradiso)
Om een ingewikkelde operatie voor haar kleinzoontje in Amerika te financieren, ziet een vrouw van middelbare leeftijd zich verplicht om snel geld te verdienen: een seksshow waar ze hand- en spandiensten levert. Marianne Faithfull in haar beste filmrol ooit.

4. The Jane Austen Book Club (Sony Pictures HE)
Een bizar gezelschap besluit om samen de vijf romans van Jane Austen te lezen. Stilletjes aan worden ze zelf de hoofdfiguren in een Jane Austeniaans verhaal vol intriges en psychologische boobytraps.

5. Reclaim Your Brain (Homescreen)
Een topregisseur die genoeg heeft van commerciële en platte tv-soaps, kiest voor programma’s met een boodschap. Zijn publiek verschrompelt van de ene op de andere dag en hij wordt aan de deur gezet. Bij nader onderzoek blijken de kijkcijfers gemanipuleerd te zijn. Hij begint een eenmansgevecht tegen het systeem.

TV-serie
1. Holocaust (House of Knowledge)
De Joodse familie Weiss uit Berlijn negeert de anti-joodse slogans van de nazi’s die in 1933 in Duitsland aan de macht komen. Omdat ze geassimileerd zijn en al generaties lang in de Duitse hoofdstad wonen, gaan ze er vanuit dat het allemaal wel zal overwaaien als Hitler voldoende Lebensraum veroverd heeft. We zien Meryl Streep in haar eerste glasrol.

2. Cranford (Just Entertainement)
De komst van een jonge dokter zorgt in 1841 voor onrust in het rustige plaatsje Cranford bij Manchester. De oudere dames vinden hem te jong en zweren bij de man die ze al jaren kennen en vertrouwen. De jonge meisjes zien de aantrekkelijke kerel maar graag komen. Tegelijk trekt de jonge Mary Smith bij de gezusters Jenkyns in, de roddeltantes van het dorp.

3. Lillie Langtry (Just Entertainment)
Het verhaal over een jonge vrouw die met een oudere man trouwt om te ontsnappen aan de bekrompen mentaliteit van haar omgeving. Ze komt in het betere milieu in Londen terecht en wordt in een mum van tijd de talk of the town, waardoor ze de aandacht van de Engelse koning op zich vestigt. Vanaf dat moment behoort ze tot het kleine kringetje van Engelse courtisanes voor wie de deuren van de hoge adel openzwaaien.

Documentaires
1. Carla’s List (Filmfreaks)
Regisseur Marcel Schüpbach kreeg de unieke kans om tussen maart 2005 en december 2006 de hoofdaanklager bij het Joegoslavië-tribunaal in Den Haag, de Zwitserse advocate Carla Del Ponte, te volgende tijdens haar jacht op de Joegoslavische oorlogsmisdadigers Mladic en Karadzic en de Kroatische generaal Ante Gotovina.

2. My Enemy’s Enemy (A-Film)
Een spannende en goed gedocumenteerde film over het leven en de activiteiten van één van de grootste misdadigers tegen de menselijkheid uit de vorige eeuw. Maker Kevin Macdonald toont hoe onder het motto “de vijand van mijn vijand is mijn vriend”, nazibeul Klaus Barbie zich decennialang als een vrij man kon bewegen en geen verantwoording behoorde af te leggen voor zijn wreedheden die sinds 1945 vrij goed in kaart werden gebracht.

3. Henri Cartier-Bresson – The Impassioned Eye (A-Film)
Een uitstekende documentaire over het leven van deze Franse fotograaf, sober en efficiënt in beeld gebracht met goed gekozen gesprekspartners, heel veel foto’s en in het laatste kwartier ook teken- en schilderwerk van de meester. Henri Cartier-Bresson komt zelf aan het woord. Hij is in een goede luim en doet zijn verhaal met veel humor: een man met een uitstekend oog en het grote hart op de juiste plaats.

4. De Joden – Geschiedenis van een Volk (Just Entertainment)
Een zeer goed gemaakte en degelijk gerechercheerde vijfdelige documentairereeks die het warenmerk Deutsche Grundligkeit zonder meer verdient. De medewerking van tientallen specialisten op alle mogelijk verwante vakgebieden staat garant voor een foutloos parcours. Als chronologisch overzicht van de ups and downs van één van de meest tot de verbeelding sprekende volkeren in de wereld, is De Joden – Geschiedenis Van Een Volk beslist een interessante kijkervaring.

Muziek-dvd
1. The Sex Pistols – The Filth And The Fury (A-Film)
Een zeer interessante documentaire over één van de merkwaardigste bands uit de popgeschiedenis. Pistols-liefhebbers worden op hun wensen bediend qua muzikale bijdragen en aandacht voor de culturele achtergrond van de Punk; geïnteresseerden in de grote fenomenen uit de westerse popmuziek, krijgen van regisseur Julien Temple een volledig en inzichtelijk overzicht van het belang en de rol van The Sex Pistols.

2. Dido & Aeneas: Choreographic Opera (Arthaus Musik)
In Dido & Aeneas zoekt de Duitse choreografe en danseres Sasha Waltz naar nieuwe expressiemogelijkheden om de meer dan 300 jaar oude kameropera van de Engelse barokcomponist Henry Purcell (1659-1695) nieuw leven in te blazen. Het resultaat is een fusie van dans, zang en muziek, een zgn. choreografische opera, waarbij dansers, zangers, musici en designers een gelijkwaardige rol spelen in het totstandkomen van het eindproduct.

3. Joy Division (A-Film)
Een warme en sympathieke documentaire over Joy Division en meer bepaald over Ian Curtis, want hoe je het ook bekijkt, zonder die magere en gestresste jongeman had de band dié status en dát succes nooit bereikt. Het materiaal is met veel liefde gemonteerd. Met deze film brengt regisseur Grant Lee een gepast en respectvol eerbewijs aan een band met een uniek geluid en een al even unieke uitstraling. Wie ook maar enigszins op een serieuze manier met hedendaagse rockmuziek bezig is, kan deze dvd niet over het hoofd zien.

4. Lou Reed - Berlin (Video Film/Express)
Het conceptalbum Berlin verdraagt geen zonlicht en/of uitbundigheid, want de verhaalstof is droevig en de hoofdpersonages zijn gedoemd. Desondanks heeft de songcyclus al drie decennia een euforisch effect op de gewillige en eenzame luisteraar die zich aan Lou Reeds grimmige en monotone vertelstijl onderwerpt. In de live-uitvoering op deze dvd gaat de artiest nog een stapje verder, want hij kleedt de songs nog meer uit waardoor de tragiek en het menselijk leed duidelijker dan ooit aan de oppervlakte treden.

5. The Peter Green Story (Living Colour Entertainment)
Deze film biedt precies wat de titel zegt: een omstandig portret van een unieke bluesman en veelzijdig popicoon waarin de pijnlijke details niet worden verzwegen. De documentaire bevat nooit eerder getoond beeldmateriaal uit de late jaren zestig en biedt aan de hand van interessante interviews met naaste verwanten, collega’s, medewerkers en bewonderaars een aandoenlijke en bevoorrechte kijk op Greens beroeps- en privéleven. Daarnaast bevat de documentaire uiteraard ook alle grote hits van Fleetwood Mac ten tijde van Peter Green.

William Liénard