:: ARTIKELS ::
DVDInfo.be >> Artikel >> Achtergrond >> HEIMAT-FRAGMENTE - DIE FRAUEN (HEIMAT 4)
HEIMAT-FRAGMENTE - DIE FRAUEN (HEIMAT 4)
Type: Achtergrond - Datum: 2006-09-20 - Geplaatst door: William
EDGAR REITZ: HEIMAT-FRAGMENTE - DIE FRAUEN (HEIMAT 4)

Begin deze maand stelde de inmiddels 73-jarige Duitse regisseur Edgar Reitz op het Film Festival van Venetië het lang verwachte vervolg op de Heimat-trilogie voor: Heimat-Fragmente – Die Frauen. Dit keer gaat het niet om een filmreeks, maar om precies één film van 146 minuten. Eigenlijk gaat het niet om een vervolg, maar om een filologische commentaar op de voorbije serie van 29 langspeelfilms, een nostalgische terugblik op een project waar de Duitse regisseur een kwart eeuw aan werkte. Het woord Heimat, toen nog vrij taboe als gevolg van de Blut-und Boden-gedachte van de nazi's, is sindsdien de wereld rondgegaan en door verschillende wereldtalen in hun woordenschat opgenomen voor het gevoel dat iedereen kent, maar waarvoor maar weinig volkeren een woord hebben. Heimat staat voor zich thuis voelen, geborgen zijn, met een snuifje nostalgie en vooral heimwee als toemaatje.



De Heimat-Trilogie vertelt het verhaal van de familie Simon, een Duits geslacht uit het fictieve plaatsje Schabbach op de Hundrück (ten zuiden van de Eifel), van kort na de Eerste Wereldoorlog tot halfweg de jaren '90. Heimat gaat in ruimere zin over de Duitse geschiedenis in de 20ste eeuw. Edgar Reitz is tijdens de realisatie van zijn project geen hete hangijzers uit de weg gegaan. Heimat is een afrekening, een louteringsproces en voor heel veel gewone Duitsers de toegangspas tot de definitieve verwerking van het oorlogsverleden en de Hitlertijd. 4 Generaties Simons passeren de revue, vanaf stammoeder Maria Simon (geboren in 1900 en dus op elk moment zo oud als de eeuw zelf) tot en met achterkleindochter Lulu in Keulen. Fascisme, Nazisme, de verloren oorlog, de heropbouw, het Wirtschaftswunder, de troebelen van mei '68, de aanslagen van de Baader Meinhoffgruppe, de val van de Muur en de Duitse hereniging, Reitz geeft het allemaal een plaats in een unieke filmserie over liefde, verdriet en dood, losers en winnaars, over gewone mensen en hun dagelijkse beslommeringen, over intellectuelen en hun zakelijke en relationele successen, tegenslagen en ontgoochelingen. Heimat is een Gesamtproject, uniek in zijn soort, verteld op een gezapig tempo, misschien een beetje ouderwetse cinema, maar op elk moment ontroerend en indringend met ruimte voor humor, muziek, heimwee en nostalgie.

Heimat-Fragmente – Die Frauen is een terugblik. Uit de duizenden meters niet gebruikt film heeft Edgar Reitz een keuze gemaakt, sequenties geselecteerd die bekende verhaallijnen verduidelijken of in een ander perspectief plaatsen. De terugblik gebeurt via Lulu, de inmiddels 36-jarige dochter van Hermann Simon, de componist en dirigent die een hoofdrol speelde in Heimat 3. Lulu doorsnuffelt archieven, foto-albums en maakt een reis door de voorbije eeuw. Ze haalt herinneringen op, herinneringen aan oude en voorbije feiten en gebeurtenissen. Zij rondt de Heimat-trilogie definitief af, voor Edgar Reitz, maar ook voor de kijkers die sinds 1984 de ups and downs van de familie Simon met spanning en emotionele betrokkenheid op de voet volgen.

Voor de zwanenzang van de Heimat-trilogie deed Edgar Reitz geen toegevingen. Hij financierde het project uit eigen middelen om voor één keer de vrije hand te hebben zonder de pottenkijkers van de grote Duitse televisiestations die hem het werken tijdens de realisatie van de Heimat-trilogie bemoeilijkten. Heimat-Fragmenten – Die Frauen verschijnt dit najaar in Duitsland in de bioscoop en ligt met een beetje geluk bij ons tegen de kerstperiode in de winkels.



Het vierde deel van de Heimat-Trilogie zal vele kijkers teleurstellen, schreef het weekblad Der Spiegel na de première in Venetie, de fragmenten zijn nauwelijks meer dan een zielloze montage van bonus-materiaal. En de krant die Welt vervolgde: Heimat-Fragmente werd in Venetië eerder koel begroet. Tijdens de speciale persvoorstelling van meer dan twee en een half uur verlieten heel veel journalisten de zaal. De plaatselijke kranten wijdden er de dag nadien weinig aandacht aan.

Heimat-Fragmente – Die Frauen is geen op zichzelf staand project. Het bevat geen nieuw materiaal en heeft vooral betrekking op verhaallijnen die eerder uitgebreid zijn uitgewerkt. Deze film is dan ook veel meer een product voor liefhebbers van de filmserie en voor aficionados die alles over de hoofdrolspelers uit Heimat willen weten, ook dat wat ze niet te zien kregen, alsof Reitzs Kroniek een parallel universum zou zijn met zijn eigen wetten en spelregels en z'n eigen onsterfelijke bewoners.